Välkommen till Visby stift

Detta är stiftet med 92 medeltida kyrkor, 39 församlingar och 10 pastorat, allt på Gotland, en liten ö i Östersjön. Visby stift är också Svenska kyrkan i utlandet som finns på drygt 40 platser runt om i vår värld.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben

Earth Hour Lördag 23 mars klockan 20.30

Var med och delta i världens största miljömanifestation för vår planet.

Biskopen och Jonas Ericson hälsar på församlingsborna efter mottganingsmässan

Kyrkoherdemottagning i Burs pastorat

Biskop Erik hälsade Burs pastorats nya kyrkoherde, Jonas Ericson, välkommen söndagen den 10 mars.

I Svenska kyrkan finns det plats för både dig som tror och dig som tvivlar.

Det finns plats för dig som längtar efter en bättre värld och rättvisa. För dig som vill sjunga i kör. För dig som längtar efter en gemenskap. För dig som värnar våra kyrkobyggnader och månar om att bevara vårt kulturarv.

En person står på en stor sten och ser ut över vidderna, mitt i ett snölandskap.

Fastan

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron.

En person hjälper ett barn att tända ett ljus.

Få hjälp och stöd

Välkommen att kontakta Svenska kyrkan när du behöver någon att prata med. I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem.

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

Lediga arrenden och jakträtter

Just nu finns det ett ledigt jordbruksarrende och en ledig jakträtt.

Två vindkraftverk på ett fält.

Information om vindkraftsplaner

FSC-certifierade fastigheter nedan har under våren 2022 varit annonserade för tidigt samråd. Området har sedan januari 2023 en ny entreprenör och det finns fortfarande möjlighet att lämna synpunkter.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

En graffitimålning av en ängel på en betongvägg.

Tankar inför helgen – präster funderar utifrån söndagens texter

"Änglaresor går inte som på räls. De är lite svåra att beskriva. Änglar måste färdas genom oändliga dimensioner, endast burna av himmelsk kraft. Så ängelns resa är inte som din, men ni är på väg till samma plats, på samma gång.". Läs tankar inför helgen.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva