Roma - Dalhem

Här kan du läsa om vår senaste pilgrimsled, från det vackra Romakloster längst med museijärnväg, över vattendrag till Dalhems ståtliga kyrka.

Med Frälsarkransens pärlor följer du en utmärkt stig där de olika pärlornas färger får dig att stanna upp och tänka på olika aspekter av livet. Frälsarkransen  kan du köpa i infocenter. Vandringsstav kan du låna vid starten, "Tillåtelsens kapell" vid Roma kungsgård.

Vandringen beräknas ta cirka två och en halv timmar. Du kan också fortsätta fram till Dalhems fantastiska kyrka.

För en heldagstur, börja med pilgrimsvandringen från Roma på morgonen. Njut av medhavd matsäck eller lunch på caféet vid Dalhems station. Ta sedan tåget tillbaka (För aktuella tider, se här. Observera att Dalhem kallas för "Hesselby".) Låt dagen klinga ut med en promenad och fika vid Roma kungsgård. Avslut med en enkel tackbön.

Här kan du ladda ner en bra broschyr om leden i pdf.

Du kan även hitta digital information, inklusive en digital karta för telefonen, här.

Pilgrimsleden börjar vid ”Tillåtelsens kapell” vid Roma kungsgård. Tomas Boström har skrivit en sång tillägnad denna vackra plats.