Foto: Roland Asplund

Lediga tjänster

Att arbeta i Svenska kyrkan innebär att arbeta för något man tror på. Församlingarnas huvuduppgift handlar om gudstjänst, undervisning, diakoni och mission. Men det finns också yrken inom kyrkomusik, församlingspedagogik, administration och förvaltning. Svenska kyrkan har också ett stort engagemang i socialt arbete.

Lediga tjänster hos domkyrkoförsamlingen

Domkyrkan i solnedgång vintern 2023

Lediga jobb

Här ser du de lediga tjänster som finns just nu.

Om Visby stift
Stiftet består idag av 10 pastorat och 39 församlingar på Gotland. Dessutom ingår Svenska kyrkan i utlandet i Visby stift som finns på drygt 40 platser runt om i vår värld.  Gotland är unikt med sina 92 medeltida kyrkor. Gudstjänster genomförs regelbundet i alla våra kyrkor.
Stiftet arbetar med:
·  Levande församlingar, engagerade medarbetare, fördjupande och glädjefyllda gudstjänster.
·  Ett brett diakonalt arbete med fokus på de mest utsatta.
·  En undervisning för olika åldrar som väcker nyfikenhet samt fördjupar kunskaper, andliga och existentiella insikter.
·  En missionsuppgift som bygger på dialog och en strävan att vara goda förbilder

Att bo på Gotland
Visst kan man bo på Gotland året runt! Vi är drygt 59 000 invånare. Ungefär halva befolkningen bor i Visby, Hemse, Slite och Klintehamn. Övriga på landsbygden. Vi har ca 1 500 lantbruk på Gotland, så landsbygden är levande och jordbrukssektorn är en betydelsefull näring.
Gotland har ett rikt kulturliv med egen länsteater, mycket musik i olika former, flera bibliotek och muséer.
När det gäller utbildningar finns det ett bra utbud med allt från klassiska byskolor via gymnasieskolor och folkhögskola, till Uppsala universitet Campus Gotland.
Det är nära till allt; människor, natur och utbud av alla de slag. Till Stockholm tar det cirka 35 minuter med flyg och Nynäshamn och Oskarshamn når du med färja på dryga tre timmar. På sommaren kommer över 800 000 turister till Gotland. Men det finns plats för alla!
Läs mer om att bo och leva på Gotland året runt:gotland.com

Välkommen hem! Foto: Linda May Dahlström

Utbilda dig för ett arbete i Svenska kyrkan

Att jobba för Svenska kyrkan är att ge människor något viktigt. Du kommer möta människor i olika åldrar och livssituationer.