Kyrkjakten – ett sätt att upptäcka Gotlands kyrkor

En guideboken på drygt 170 sidor till 37 av Gotlands kyrkor.

Visby stift har tagit fram en guidebok innehållandes 37 av öns kyrkor, från norr till söder. Den är ämnad att vara en guide för kyrkobesökaren som kliver in i kyrkan, ser sig omkring och inser att man vill veta mer. Besöket har väckt en nyfikenhet och det poppar upp frågor i huvudet.

Den är även ämnad för den kyrkobesökare som kanske redan har varit i ett antal av Gotlands kyrkor och som ställer sig frågan; jaha, vad är det som skiljer den här kyrkan från den förra vi var i?

Den är också ämnad för den kyrkobesökare som likt en fågelskådare vill kunna kryssa av, checka av, vilka kyrkor man har varit i.

Och till sist är den ämnad för den kyrkobesökare som kanske vill utmana sig själv lite och med hjälp av boken ta besöket och sin kunskap till en ny nivå.

Känner du igen dig i någon av ovan kyrkobesökare eller kanske rentav i alla? Då är Kyrkjakten boken för dig.

Den finns i bokhandeln, på turistbyrån, i domkyrkan och i de kyrkor som är med i boken. Kostnaden är 50 kronor och med köpet stödjer du stiftets diakonala verksamhet. Det betyder att stiftet med försäljningen inte kommer att täcka kostnaden för produktionen av boken utan vi får istället återbäring på samhällsnivå på Gotland då varje sålt exemplar går till exempelvis de hemlösa via härberget Birkagården och till de barnfamiljer som har det svårt via Facebookgruppen ”Familj till familj”.

För att kunna få till en liten bok med ett så stort innehåll behövs det personer som är väldigt kunniga på öns kyrkobyggnader och dess historia och som dessutom kan skriva ner det på ett sätt som öppnar upp för läsarens nyfikenhet. Detta är kritierier som bokens båda författare Lars Bäckman och Torsten Svensson uppfyller. Lars Bäckman har även fotat, illustrerat och tagit fram dess grafiska form.