Foto: Benjamin Ulbricht

Pilgrimsvandra på 10 minuter!

Runtom ön finns stenlagda labyrinter, trojaborgar, som bjuder in till en lekfull och meditativ vandring. Labyrinter är liksom en livsvandring i miniatyr. Dag Hammarsköljds ord besannas i dessa kompakta konstverk: "Den längsta resan är resan inåt."

Även precis framför västra porten vid domkyrkan finns en sådan gömd juvel – en labyrint som lämpar sig utmärkt för korta, och mycket tillgängliga vandringar som fungerar för dig som vill ta en paus under lunchen, vill upptäcka något roligt med ditt barn eller tar dig fram med rullstol.

Labyrinten vid domkyrkan utgörs av kullerstenar i olika färger och är jämn med marken. Mittstenen, som traditionellt kallas för ”Jerusalemstenen”, kommer i vårt fall faktiskt just från Jerusalem. Labyrinten har sedan urminnestider symboliserat vägen inåt – en pilgrimsvandring i miniatyr.

Om du vill kan du följa denna enkla meditation på 10 minuter, både vid domkyrkan eller runt om ön.