Roslagens norra pastorat

Svenska kyrkan finns för dig!

Öregrunds födelsedag

Varmt välkommen till Kyrkans hus den 18 mars kl 18.00-20.00. Torbjörn Forsman visar bilder och berättar om Öregrund, bland annat om kyrkan, klockstapeln och Kyrkans hus.

Klara med vänner

Den 22 mars kl 18.00 bjuder Klara med vänner på ett blandat musikprogram med folkmusik, amerikana, modern pop och valser i Öregrunds kyrka.

John Stainer: the Crucifixion

Upplev John Stainers känsloladdade passionsdrama "The Crucifixion" från 1887 för kör, orgel och två solister den 24 mars kl 17 i Börstils kyrka.

Super Lova!

Välkommen till en interaktiv barnföreställning den 6 april i Östhammars kyrka kl 15.00.

Orgelkonsert med Lukas Arvidsson

Söndag den 7 april kl 17:00 spelar Lukas Arvidsson i Börstils kyrka.

Möte för fred på - och med - jorden

Välkommen till Kyrkans hus, Öregrund lördag den 11 maj kl 13.30 - 15.30.

Retreat/pilgrimsvandring på Mallorca den 17-20 oktober

Pastoratet planerar en pilgrimsvandring/retreat på Mallorca (med möjlighet att stanna längre på egen hand). Intresseanmälan (ej bindande) före 31/3 till monica.lemoine@svenskakyrkan.se

I Roslagens famn - Öregrunds musikfestival den 18 - 20 juli

Viva la diva med Anne Sofie von Otter, Aleksa Lundberg, Bengt Forsberg, Andrea Tarrodi, Christian Lindberg, Camilla Lundberg m.fl.

Gospelkörledare sökes till Roslagens norra pastorat

Det här härliga gänget i Östhammars gospel söker en ny körledare. Är det du?

Vandrande tjej i sommar

Återhämtning och fördjupning

Är du nyfiken på återhämtning och andlig fördjupning? I programmet hittar du bland annat stilla dag, pilgrimsvandring och meditation.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Barn och familj vårterminen 2024

Välkommen till vår gruppverksamhet. Här hittar du både nyheter och gamla godingar.

I omsorg om skapelsen

Läs berättelsen om de första fem åren med Kyrkans vänner i skärningspunkten kristen tro och omsorg om klimat och miljö.

Pastoratsbladen från 2023

Roslagens norra tidning

Ny tidning ute nu!

Fika, sjung, sticka och virka eller kom för att umgås.

Damer som fikar

Träffar för daglediga

Gemenskap, fika och sång.

Sjung i kör

Körerna leds av professionella musiker och det är helt gratis att vara med. Att sen ny forskning visar att körsång gör en lycklig är ju bara härligt!

Handarbetscaféer

Välkommen att handarbeta och dela vår gemenskap!

Tre personer går utanför en vit kyrka.

Fredsbön, ljuständning och öppen kyrka

Kom, tänd ljus och be en bön för fred. Vi ber för fred i Ukraina, men också för fred i alla andra pågående krig och konflikter i världen. Det bibliska ordet för fred, shalom, står för en djupgående fred som innebär rättfärdiga relationer. Fredens träd har räddvisan som rötter.

Kyrkogårdarna under våren

Hargs minneslund kommer att få nya buskar och träd under våren, vi hoppas på överseende med att det kan vara lite stökigt under en period. Sedan kommer det att blomma fantastiskt.

Digitala andakter och fredsbön

Digitala andakter sänds varje fredag kl 9:00. Fredsbönen i Öregrund fortsätter men får en ny tid och ny form då den från och med 28/2-24 kommer att ingå i den morgonmässa som firas varje onsdag kl 09.00 i Öregrunds kyrka. Bönen kommer också i direkt anslutning till det läggas ut på Facebook.

Tända ljus som stuckits ner i sanden i en stor ljusbärare.

Kyrka på flera sätt

Här hittar du info om Roslagens norra pastorats gudstjänster, egen andakt att använda hemma och tips på gudstjänster i radio och tv m m

Diakoni - stöd, tröst och samtal

Diakoni är att hjälpa en medmänniska som har det svårt. Att vara till tröst och stöd, som en vägledare och den som vågar gå bredvid när det är jobbigt i livet. Sorgegrupper, stödsamtal, promenader och krishjälp. Hör av dig!

Ett fantastiskt samarbete

Volontärer hjälper till vid promenad på äldreboende

Kyrkogård

En plats för stillhet, ro och eftertanke. Här finns bänkar att sitta på i en lugn och kulturhistorisk miljö.

Kyrkor | Kapell | Byggnader

I Roslagens Norra pastorat finns sju kyrkor och tre kapell

Dop I Konfirmation I Vigsel I Begravning

Livsglädje, utveckling, glädje och sorg. Vi finns här för dig - i alla livets skeden

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

Om pastoratet

Här hittar du information om pastoratet, organisation, kyrkor och andra byggnader med mera

Språkcafé

Språkcafé - mötesplats utan gränser. Välkommen för att själv träna eller för att hjälpa andra.

Kom och var med!

här finns plats för dig i barn- och familjegrupper, körer, handarbetscaféer, samtalscirklar, yoga, Qigong och mycket mer. Titta under varje rubrik.

En grusväg med mittsträng av gräs går genom skogen.

Kyrkans vänner

Kyrkans vänner är en studiegrupp om miljö och klimat i Norra Roslagens pastorat

Internationellt arbete

ACT Svenska kyrkan, Vänförsamlingen i Zimbabwe, Internationella gruppen