Foto: Louise Hedberg

Dop

Dopet är en livets fest och en handling i kärlekens tecken.

Dopet som rit och livsväg

Det är en av rubrikerna i Roslagens norra pastorats församlingsinstruktion!
Det lyfter fram dopets betydelse i en människas liv och i församlingens liv.
Det betonar vikten av en engångshandling som får betydelse för hela livet.
Dopet sker i Faderns Sonens och den helige Andes namn och det spelar ingen roll hur gammal den är som döps! Döpas kan man när som helst i livet, som barn, ungdom eller vuxen. Det spelar heller ingen roll om hen är kvinna eller man, färgad eller vit, rik eller fattig – dopet sätter inga sådana gränser. Dopet gäller och berör oss alla.

I Roslagens norra pastorat firas gudstjänst regelbundet och dop kan förekomma då.
Det går att välja en annan dopdag. Det går också att välja annan plats för dop, utomhus eller i hemmet. Önskemål kan lämnas nedan.

Älskad, värdefull och dyrbar och allmänt bra

Vid dop av spädbarn är det vanligast med begjutning. Vatten öses tre gånger på barnets huvud. Men det finns också möjlighet till nedsänkning. Hela barnet sänks ned i vatten i en balja som kyrkan tillhandahåller.

Livsvägen är ingen promenad i ensamhet. Jesus har lovat gå med, medmänniskor vandrar bredvid, andra går före och visar vägen, andra går bakom och stöttar. Människan lever i ett sammanhang. Detta gör dopet synligt: ett mänskligt och gudomligt sammanhang vävs ihop. Ett sammanhang som aldrig tappar bort kärlek och värde.

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

Boka dop

Boka gärna tid för dop lördagar kl 10:30, 13:00 eller 15:30.  Dop kan också ske i samband med gudstjänst om man önskar.
Det går också att välja en annan dopdag eller en annan plats för dop, utomhus eller i hemmet. Önskemål kan lämnas nedan.

Dopträd och dopfunt Hargs kyrka

Det finns dopklänningar att låna i Öregrund-Gräsö församling och i Frösåkers församling.

Församlingshem kan lånas för dopfesten.

Här kan du fylla i dina önskemål om dopet