Till innehållet Till undermeny
En person håller upp en brinnande tändsticka i mörkret.

Skarpnäcks församling

Skarpnäcks församling är en församling i Svenska kyrkan med stort hjärta och framtidstro.

23/10: FN-konsert med barnkörer

Torsdag 24 oktober kl 18.00 firar vi FN-dagen i Markuskyrkan med att låta en massa starka barnröster få ta plats!

Allhelgona 2024

Välkommen till stillhet, ljuständning, musik, sagostund och gudstjänst under allhelgonahelgen; minnenas och ljusens helg.

2/11: Sagostund "Adjö herr Muffin"

I en sagostund med barnboken ”Adjö, herr Muffin” vill vi uppmuntra till samtal om sorg, saknad, tröst och tro. Det blir läsning och gestaltning under cirka 20 min i Hörsalen i Markuskyrkan kl 13.00. Efter sagostunden blir det pyssel.

Atmospheres i Markuskyrkan

Under tre fredagar, 1, 8 och 15 nov kl 19.00 bjuder vi in till stilla lyssnande, musik som utforskar minnen, känslor, närvaro eller ljuden i sig själva. Välkommen att uppleva novembermörkrets atmosfärer. Musik av Moonilena, Rotem Geffen, Hara Alonso & Ellen Söderhult, Marika Markström och Valerie Bjelkeborn

3/11: Visning av Markuskyrkan: "Skön brutalism"

Söndag 3 november finns möjlighet att gå en arkitekturhistorisk visning av Markuskyrkan med guiden Eva Larsson. Det är gratis men du behöver anmäla dig!

Skarpnäcks församling, ett tryggt rum för unga att växa

Nenne Chune Jogestrand, 22, ungdomsledare, och Emelie Sagrelius, 32, pedagog, delar med sig av sina erfarenheter av hur kyrkan har hjälpt dem och andra unga att hantera ångest och känslomässig stress.

9/11: Meditationsdag i Vantörs kyrka

Välkommen till en heldag med tyst meditation/kristen djupmeditation i Vantörs kyrka i Högdalen tillsammans med Vantörs församling, Enskede-Årsta församling och Skarpnäcks församling. Anmälan senast 31 oktober.

27/11: Föreläsning om boken "Markuskyrkan i Björkhagen"

Välkommen till ett föredrag med författaren och fotografen Rikard Larsson om boken "Markuskyrkan i Björkhagen" Föredraget är öppet för alla och kostar inget, välkommen på mässa och måltid innan kl 18.00!

Öppen förskola

En öppen verksamhet för vuxna med barn. Här träffas barn och vuxna, här finns plats för nya möten, lek och gemenskap. Just nu är det sommartermin med lite anpassade öppettider. Höstterminen startar med ordinarie öppettider vecka 36.

Gemenskap

Gemenskap och fika för alla åldrar under sommarterminen: Utomhus vid Bergholmsbacken och utanför Bagarmossens kyrka. Höstterminen startar 3 september med tisdagar i Skarpnäck och fredagar i Bagarmossen.

Gå med i Svenska kyrkan - bli medlem!

Är du redan medlem? Tack för att du är med. Om inte – tycker du att kyrkan står för något gott? Då är du välkommen som medlem för att stötta kyrkan i dess uppdrag. Det finns flera sätt att bli medlem.

Markuskyrkan - St Mark's Church

Markuskyrkan, den unika byggnaden ritad av Sigurd Lewerentz, har öppet måndag-söndag mellan kl 09.00-16.00. /St Mark's Church is open Wednesday-Sunday between 09.00-16.00.

Ungdom

Kom och häng med ungdomsgänget i församlingen i höst! Församlingen har ungdomsverksamhet måndag-torsdag och allt är gratis.

Gudstjänster

Fira mässa i församlingen söndagar kl 11.00 i Markuskyrkan och kl 15.00 i Bagarmossens kyrka samt veckomässa på onsdagar kl 18.00 i Markuskyrkan och torsdagar kl 18.00 i Bagarmossens kyrka. En kyrkmåltid serveras efter alla gudstjänster.

Kontakt

Har du frågor om verksamhet kan du ringa 08-505 815 60. Där svarar någon som arbetar i service eller någon på kansliet.  Församlingsbokningen har öppet för bokning av dop, vigsel och begravning på tel: 08-505 815 01. Du kan också mejla skarpnack.bokning@svenskakyrkan.se.

Välkommen att boka dop direkt här på webben!

Här kan du se alla lediga doptider i Skarpnäcks församling och preliminärboka en tid när det passar dig! Du kan alltid också ringa församlingsbokningen som är öppen tisdag - torsdag kl 09.00-12.00: 08-505 815 01.