Team skola: Årskurs 4-6

JAG OCH MIN KLASS

Under lättsamma former erbjuder vi en halvdag med fokus på teamwork och samarbete. Det blir övningar både i helklass och i mindre grupper där eleverna kommer få fundera kring vikten av samarbete i en klass. 

Tidsåtgång: Cirka 2 timmar, inklusive mellis

EN STUND I PRÄSTENS SKOR

“Vad händer i kyrkan? Följ med på en upptäcktsfärd runt om i kyrkan där vi på ett lekfullt sätt använder flera sinnen för att upptäcka kyrkan tillsammans. Barnen får samtidigt lära sig om kyrkans olika gudstjänster: dop, bröllop, begravning och mässa. Vi följer fotspår som leder oss fram till olika platser i kyrkan och upptäcktsfärden avslutas med frågestund. 
Tidsåtgång: 1 timme, inklusive frågestund. 

VANDRING I ALLHELGONATID

Enbart för årskurs 6 under v 43-2023. Inbjudan sker separat.
Allhelgonahelgen är en speciell helg för många människor som väcker känslor, tankar och frågor hos både barn och vuxna. I den här vandringen, som är uppbyggd kring tre stationer, kommer ni att få samtala kring allhelgonahelgen, titta på en kista och prata om död och begravning. Det blir också samtal om sorg och tröst. Vid den sista stationen kommer det att finnas fika och alla som vill får dekorera ett ljus att ta med sig hem/till skolan. 

Tidsåtgång: Cirka 1,5 timme, inklusive fika och frågestund.

KONTAKT & BOKNING

Jerker Ekvall, verksamhetschef
jerker.ekvall@svenskakyrkan.se 070-786 08 52

Från läroplanen Lgr22 - valda delar ur kursplanen för religionskunskap:

Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6:
  • Religionens betydelse i människors liv och människors olika sätt att uttrycka sin religiositet.
  • Ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendom, islam och judendom.
  • Centrala tankegångar med koppling till ritualer, levnadsregler och heliga plat­ser inom kristendom, islam och judendom, till exempel som de uttrycks i berättelser i Bibeln och andra religiösa urkunder.
  • Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu.
  • Människors religiösa och livsåskådningsmässiga tillhörigheter i Sverige i dag samt hur detta har förändrats över tid.
  • Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om vad som är viktigt i livet och olika föreställningar om vad som händer efter döden.