Team skola årskurs 7-9

LIVBOJEN

Anpassat för årskurs 7. Erbjuds varje hösttermin.
Fisknätet i ny tappning. Under två timmar erbjuder vi alla i årskurs 7 i församlingen en lekfull kickoff utomhus med fokus på samarbete och teamwork tillsammans med Team Skola i Skarpnäcks församling.
Tidsåtgång: 2 timmar, inklusive fika.

NORMER OCH VÄRDERINGAR

Anpassat för årskurs 8-9.
Alla vet väl vad en norm är, eller? Här får ni möjlighet att under tre pass lära er mer om normer och värderingar, vad de är, hur de påverkar oss och hur vi lär oss att identifiera dem. Vi varvar korta intropass med lekar och övningar där vi tillsammans får fundera kring olika normer, om de är bra eller dåliga och hur vi kan bryta en dålig norm.
Tidsåtgång: 3 träffar som är 1,5 timmar, inklusive fika.

KONTAKT & BOKNING

Jerker Ekvall, verksamhetschef
jerker.ekvall@svenskakyrkan.se 070-786 08 52

Från läroplanen Lgr22 - valda delar ur kursplanen för religionskunskap:

Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9:
  • Vad religion och livsåskådning kan betyda för människors behov av me­ning, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden.
  • Centrala tankegångar inom kristendom, islam, judendom, hinduism och budd­hism.
  • Huvudinriktningar inom kristendom och andra religioner.
  • Tolkning av och samtal om religiös och livsåskådningsmässig symbolik och mening i Bibeln och andra religiösa urkunder, samt i ritualer och este­ti­ska uttryck.
  • Analys av och reflektion över etiska frågor utifrån elevernas egna argument samt utifrån tolkningar inom religioner och andra livsåskådningar och uti­från etiska modeller. Sådana frågor kan till exempel handla om frihet, rätt­visa och solidaritet.
  • Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar samt uti­från tolkningar inom religioner och andra livsåskådningar. Sådana frå­gor kan till exempel handla om identitet, kärlek, sexualitet och meningen med livet.