Ekonomiskt stöd

Hos församlingen finns möjlighet att ansöka om viss ekonomisk hjälp genom externa fonder.

Alla är välkomna till Skarpnäcks församling oavsett plånbokens storlek. Alla verksamheter, samlingar och måltider är avgiftsfria och kostar inget, de som är medlemmar har betalat genom sin medlemsavgift.

Skarpnäcks församling vill stötta dig som befinner dig i en ekonomiskt utsatt situation. Om du vill ha hjälp med din vardagsekonomi kan någon av diakonimedarbetarna ge dig stöd och råd. Vi kan till exempel hjälpas åt att upprätta en hushållsbudget. Behöver du mer hjälp  kan församlingen tillsammans med dig kontakta kommunens budget- och skuldrådgivning.

Församlingen delar aldrig ut akut ekonomiskt stöd.

FONDANSÖKAN
För dig som är ekonomiskt behövande hjälper församlingen även till med ansökningar till nedanstående kyrkliga fonder.

Vem kan söka fonder?
För att kunna söka fonder behöver du ha en årsinkomst före skatt som understiger 193 400 kr, 256 000 kr för sambor eller gifta samt 47 600 kr per barn i en barnfamilj. För att kunna ansöka om fondmedel behöver du bo i Skarpnäcks församling. Här kan du se vilken geografisk församling du bor i genom att skriva in din adress(sidan öppnas i ett nytt webbfönster)

Tänk på att ansökan kräver flera olika underlag som kan ta lite tid att sammanställa så det är viktigt att vara ute i god tid.

• Hedvig Eleonora fond – Ansökningstiden pågår hela året. Beslut och utbetalning sker ca 5 ggr/år. Vid beviljat bidrag är nästa ansökan möjlig efter 12 månader.
    För vidare info: Stiftelsemedel - Hedvig Eleonora
  • Föreningen FVO - Endast enskilda personer kan söka bidrag. Sökanden måste ha bostad, första eller andrahandskontrakt och vara folkbokförd i Sverige.  Läs mer om ansökan på foreningenfvo.se
  • Alfred och Alma Christensens minnesstiftelse – Ansökningstiden är endast öppen mellan 1 april-2 maj 2024, och öppnar igen april 2025.  Endast kvinnor kan ansöka till Alfred och Alma Christensens stiftelse.
  • Stockholms domkyrkoförsamlings stftelser - Ansökningstiden är öppen endast under 1-30 april samt 1-31 oktober 2024. För mer info: Ekonomiskt stöd - Stockholms domkyrkoförsamling (svenskakyrkan.se)
  • Stockholms stifts stiftelser – Ansökningstiden öppnar i maj och pågår till 30 september. Ansökningar till Stockholms stifts stiftelser kräver medlemskap i Svenska kyrkan eller annat kristet samfund.
  • Hilma Nilssons stiftelse – Ansökningstiden stängd för detta år. Öppnar troligtvis maj-september 2024. För gifta eller sambos får årsinkomsten inte överstiga 238 000 kr.

Hur söker jag fonder?
Vill du veta mer om att söka fondmedel? Kontakta församlingen via telefon: 08 505 815 01 (observera att telefontiden varierar beroende på säsong), eller mejla: skarpnack.forsamling@svenskakyrkan.se