Pilgrimsvandring

Här hittar du allt som händer kring pilgrimsvandringar i Skarpnäcks församling!

PILGRIMSVANDRING MITTEMELLAN

tillsammans med Farsta församling

Datum & tid: Lördag 27 april kl 11.00.
Längd: Cirka 5 km.
Plats: Vi startar vid Bagarmossens kyrka, Lagaplan 6, T-Bagarmossen. Sedan strålar vi samman med gruppen från Farsta församling i Stora Sköndal. Där blir det gemensam andakt och lunchpaus. Därefter går vi en så kallad kärnordsvandring och vi beräknas vara klara cirka kl 14.30. Medtag SL-kort, matsäck och kläder efter väder. Ingen anmälan!

HELDAGSVANDRING

Datum & tid: Lördag 1 juni kl 10.00.
Längd: Cirka 15 km.
Plats: Start vid Markuskyrkans port, Malmövägen 51, T-Björkhagen.
Vi vandrar till Stockholms Pilgrimscentrum i Tyresö och beräknas vara framme cirka kl 18.00. Därifrån åker vi SL-buss till Gullmarsplan. Medtag SL-kort, matsäck och kläder efter väder. Under vandringen kommer vi att reflektera över ett tema och får möjlighet att lyssna till och ta del av varandras tankar. Det blir även vandring i tystnad. Ingen anmälan!

VAD ÄR EN PILGRIM?

Ordet pilgrim kommer från latinets peregrinus som betyder främling. Som pilgrim ger du ger dig av från det hemvanda mot det okända. Du får ta emot nya erfarenheter, möten och insikter, ensam eller tillsammans med andra. Pilgrim är en människa på väg.

En pilgrim har både ett inre och ett yttre mål med sin vandring. De inre målen kan vara ökad självkännedom eller att känna frid och Guds närvaro. Det yttre målet är den fysiska plats där vandringen slutar.

HUR KAN EN ORGANISERAD PILGRIMSVANDRING GÅ TILL?

De flesta pilgrimsvandringar omfattar både delande, samtal och tystnad. Den som leder vandringen arrangerar andakter, eller leder någon form av reflektion, t ex utifrån Pilgrimens sju nyckelord. Vandringen kan vara några timmar, en dag, en vecka eller längre. Vandringsområden kan vara olika, både i tätort och i natur.

BÖN FRÅN IONA
Från vardagliga samtal
och händelser
till de gånger vi kan visa
på ditt rikes närvaro,
Kristus, var inom oss.

Från den plats där vi är
till den plats där du
behöver oss,
Kristus gå bredvid oss.

Från dem vi just nu är
till allt du kan göra oss till,
Kristus, gå före oss.

Genom denna världs städer,
byar och gator
till himmelrikets portar,
Kristus, var omkring oss

Omslut oss med din närvaro,
inspirera oss med din vilja,
bekräfta oss i din kärlek.
Amen.