Lyssna

Nyhet / Publicerad 21 juni 2017

Lyssnar på din berättelse

Alla behöver vi ibland någon att prata med. Ingen ska behöva vara ensam med svåra tankar och därför har Jourhavande präst öppet när många andra har stängt. Prästerna i jouren lyssnar och för inte vidare det som sägs.

–Att få berätta sin berättelse för någon som lyssnar kan vara helande i sig, och kontakten med Jourhavande präst kan hjälpa till att öppna nya perspektiv, berättar Gunilla Löf Edberg, nationell samordnare för Jourhavande präst.
Jourhavande präst är akut själavård och här gäller absolut tystnadsplikt. Det betyder att det som sägs inte får föras vidare. Jouren finns över hela landet och där arbetar både kvinnor och män i alla åldrar anställda i Svenska kyrkan.

Digitala kanaler gör kontakten enklare
Tidigare kunde man bara kontakta Jourhavande präst via telefon men sedan några år tillbaka finns möjlighet att både chatta med en präst och skicka ett digitalt brev. Idag är det något färre som ringer medan alltfler tar kontakt via de nya digitala kanalerna. Sedan 2014 har chatten ökat med 100 procent per år.
–Det kan vara så att många tycker att det är lättare att prata om svåra och känslosamma saker skriftligt än via telefon. En del av oss vill hellre höra en röst medan det för andra är naturligare att prata via chatten. Ibland vill jag kanske tänka efter och formulera mina tankar och då är det digitala brevet också en möjlighet, säger Gunilla.

Samma saker tynger oss över tid
Oro, ängslan, rädsla, ensamhet, relationsproblem och ångest. Det vi drabbas av som människor och det som tynger oss mest verkar inte förändras så mycket över tid. Anledningarna till att ta kontakt med Jourhavande präst är i stort sett desamma nu som för 20 år sedan.
–Ja, man kan säga att grundberättelserna är konstanta. Men attityden till samtalsstöd har sannolikt förändrats en del. Det har blivit mer accepterat att söka hjälp och alltfler av oss gör det, säger Gunilla.
Ragna Tamsen