Par som trär på vigselringar
Foto: Magnus Aronsson

Vigsel/välsignelse

Att fira kärleken i kyrkan är en av livets stora höjdpunkter. Som blivande vigselpar har ni säkert en bild av hur ni vill att ceremonin ska vara. Här kan ni läsa mer om vad det är som är möjligt för att det ska bli en dag att minnas.

Var kan man gifta sig?
Ni kan gifta er i Uppenbarelsekyrkan, Källan, Skogsö kapell (ute eller inne), Kyrkbryggan på Skogsö

Boka tid i kyrkan
Var gärna ute i god tid när ni bokar vigsel. Om ni bokar långt innan vet vi inte alltid vilken präst som ska viga er eller musiker som ska spela, men ni kommer att få veta det i god tid. Tänk också på att minst en av er måste vara medlem i Svenska kyrkan för att få gifta er i kyrkan.

Planera vigseln

En tid innan vigseln träffar ni prästen och då planerar ni gudstjänsten. Tillsammans utformar ni ceremonin med t ex texter, dikter och musik. Berätta gärna om era tankar och idéer under samtalet med prästen.

Bröllopsfesten

Tyvärr kan vi inte erbjuda någon lokal för bröllopsfesten.

Boka vigsel eller välsignelse

Tel 08-748 19 00
Måndag-Fredag 9.00-16.00
saltsjobaden.forsamling@svenskakyrkan.se

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

Bakom en halvt genomskinlig regnbågsflagga syns silhuetten av ett par som gör hjärt-tecken med sina händer.

Historiken om Svenska kyrkan och hbtq-personers rättigheter

Svenska kyrkan har samtalat om hbtq-personers rättigheter under många år. Under tidiga år handlade samtalet främst om homosexualitet och om homosexuellas samlevnad. Här kan du läsa om viktiga årtal och beslut.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.