Om församlingen

Saltsjöbadens församling vill utifrån den kristna tron bidra till det goda livet, så att de som lever, bor och vistas i Saltsjöbaden finner en tro som bär och fördjupar ett liv i kärlek.

Saltsjöbaden ligger i Stockholms innerskärgård endast 25 minuter med bil från Stockholms city. Resan med Saltsjöbanan från Slussen är en upplevelse. Tåget passerar genom vacker natur för att efter 30 minuter nå Saltsjöbaden och havet. Saltsjöbaden har en anrik historia som inleddes 1889 när den kände finansmannen och politikern Knut A Wallenberg, chef för Stockholms Enskilda bank, köpte ett 890 hektar stort markområde av hovjägmästaren Herman af Petersens på Erstavik. Knut A Wallenberg var en visionär som ville att Saltsjöbaden skulle bli det fulländade rekreationsmålet för den moderna människan att återvända till under alla årstider.

Saltsjöbaden är med sitt läge vid havet, sina vackra arkitektritade villor och många kulturhistoriska miljöer, en unik pärla i storstadens närhet. Detta har genom åren lockat många konstnärer att bosätta sig här. Isaac Grünewald, Oscar Bergman och Sven X:et Erixon är några kända namn.

Saltsjöbaden har idag omkring ca 10 750 invånare varav ca 7000 är medlemmar i Svenska kyrkan.

ÅRSREDOVISNING 2021

Här hittar du årsredovisning för 2021

Läs/Ladda ned pdf

Förtroendevalda

Svenska kyrkan är indelad i församlingar, pastorat och samfälligheter, kontrakt, stift och nationell nivå. För varje församling finns ett kyrkoråd som är församlingens styrelse och en kyrkoherde med ansvar för ledning, samordning och tillsyn. Församlingen styrs av kyrkofullmäktige, som väljs av de kyrkotillhöriga församlingsborna vart fjärde år.

Församlingsinstruktion

Om vår vision, mission, värdeord och mål de närmsta fyra åren.

Uppenbarelsekyrkan

Uppenbarelsekyrkan är en unik kyrka, ritad av Ferdinand Boberg, utsmyckad med skulpturala arbeten av Carl Milles och målningar av Olle Hjortsberg och Filip Månsson.

Skogsö kapell

Hitta till Skogsö kapell och kyrkogård

Skogsö kapell används till både dop, bröllop och begravningar

Miljö

Skapelsen och allt liv utgår ur Guds hand, därför är livet heligt och värdefullt i sig. Guds skapelse är en gåva till alla människor och som kristna har vi ett ansvar att förvalta denna gåva. Skapelsen är inget i sig skiljt från Kristus. När skapelsen skadas, då såras Kristus. Kristus har kommit för att hela det som har brustit, också när det handlar om människans relation till Guds skapelse.

Saltaren

Saltaren är Saltsjöbadens församlingstidning. Den delas ut till hushållen i Saltsjöbaden sex gånger per år. Här finns tidningen i "blädderbart" format samt i pdf-format. Du kan också lyssna på tidningen. Delar av innehållet i aktuell tidning publiceras också som separata nyheter på webbplatsen.

Samarbetspartners

Här kan du se vilka organisationer som församlingen samarbetar med.

Ut och resa

Semesterresa till Kanarieöarna eller Thailand? Eller en liten tur till Paris i höst? Eller är du på väg i jobbet till London, Bryssel eller New York? Kanske har du någon i familjen som bor utomlands eller är backpacker?

Tanken

...med kyrkoherden

Information om personuppgifter

Svenska kyrkan har hanterat personuppgifter på ett ansvarsfullt sätt i flera hundra år och det kommer vi fortsätta att göra. Din personliga integritet är viktig för oss och därför vill vi informera om var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har.