Foto: Providence Doucet/Unsplasch

Skolkyrkan

Här finns alla aktiviteter som församlingen erbjuder skolorna i Saltsjöbaden.

Vi hoppas ni vill delta i så många av aktiviteterna som möjligt.
Självklart är alla aktiviteterna kostnadsfria.
Vi hoppas på en bra dialog mellan skolorna och kyrkan så hör gärna av er vad ni tycker om aktiviteter ni deltar på.

Åk 2 Påskvandringar

Vi förflyttar oss tillbaka till år 33 och staden Jerusalem. Vi får träffa många olika personer som Pilatus, romerska soldater och förhoppningsvis Jesus själv.

Vandringen ger en bra förståelse för varför vi firar påsk än idag. Vi är med om flera dagar, dagar vi stannar upp i är skärtorsdag, långfredag och påskafton.  Vi går även kort in på firandet av den judiska påsken då det är den Jesus är i Jerusalem för att fira.

Efter vandringen tar vi en fika och gör vårt bästa för att svara på elevernas frågor.
Påskvandringar erbjuds på vårterminen och vi tar emot er klassvis i Uppenbarelsekyrkan. Vandringen tar cirka XX min

Åk 4 Bibeläventyret Gamla testamentet

Bibeläventyret går igenom bibelberättelser på ett lekfult och pedagogiskt sätt. Trollerier blandas med drama och rapp.
I årskurs fyra erbjuds Gamla testamentet.

Åk 5 Bibeläventyret Nya testamentet

Bibeläventyret Nya testamentet tar vid där gamla testamentet avslutades. Nya testamentet forsätter i samma anda som gamla testamentet. Även Nya testamentet genomförs i klassrummet under tre lektioner.

Om Bibeläventyret

Under 2017 genomfördes Bibeläventyret i inte mindre än 1518 klasser i Sverige. Bibeläventyret genomförs i klassrummet under tre lektioner.

Normalt kostar bibeläventyret 2600 kr per klass för certifierad instruktör och klassmateriel. För skolor i Saltsjöbaden bjuder dock Saltsjöbadens församling på kostnaden. Detta gäller både gamla och nya testamentet.

Läs mer om bibeläventyret
Ladda ned pdf om bibeläventyret

Åk 6 Guidad visning

Under årskurs 6 erbjuder vi guidad visning av Uppenbarelsekyrkan.
Under guidningen delar vi upp klassen i två grupper, första gruppen vandrar upp i kyrktornet och ser saltsjöbaden från ovan medans den andra i gruppen är kvar i kyrkorummet pratar om Saltsjöbadens kyrkas historia. Förutom att prata om Wallenberg pratar vi även om vad kyrkan gör: Dop, konfirmation, bröllop och begravning med mera.

Den guidade visningen kan genomföras när som helst på året och tar ca två timmar.

Utöver detta erbjuder vi

Utöver detta kan vi erbjuda skräddarsydda lektionspass som vi tar fram med klassens lärare. Ni är självklart välkomma att fira högtider hos oss, så som lucia och skolavslutningar.

I enlighet med läroplanen

Allt vi gör sker i enlighet med läroplanen. Jag för gärna en dialog med läraren eller med rektorn om det finns några oklarheter. Allt vi gör i samarbete med skolorna är icke-konfessionellt, så det kommer inte finnas några inslag av bön eller välsignelse. Hör av er om ni vill veta mer eller föra en diskussion.

Bokning och frågor

Tveka inte att höra av er om ni har några frågor eller funderingar.
Kanske vill ni ha något som vi idag inte erbjuder eller så vill ni flytta något så att det passar in bättre i läroplanen.
Jag är mån om att ha en bra dialog om arbetet mellan skolan och kyrkan.
Jag uppskattar även återkoppling efter besök och kontakter så vi kan bedriva så bra verksamhet som möjligt.

Bokningar skickas till församlingen expedition

saltsjobaden.forsamling@svenskakyrkan.se alt 08-748 19 00