Du är inte för gammal

En av många roliga uppgifter som kyrkoherde är att skicka Inbjudan till dop. Först ett grattis till den nya familjemedlemmen, och sedan inbjudan till dop. Här i Saltsjöbaden är traditionen och viljan stark, det inte bara föds en massa barn utan riktigt många väljer också att döpa sina barn. Många, nästan alla vill ha enskilt dop, som en familjehögtid, och många vill också vara på vackra Skogsö.

Allt det här är roligt och glädjande för oss i församlingen. Det händer att vi inte räcker till, utan ibland måste ”låna in” en präst och musiker för att klara trycket.Vilka härliga bekymmer.

Men inte bara småbarn döps, det blir ett par, tre ungdomar varje år som döps inför konfirmationen. Och det händer att konfirmandföräldrar blir ”glatt avundsjuka” på allt deras ungdomar får vara med om, och för någon resulterar detta i att man söker kontakt med kyrkan, vill bli döpt och konfirmerad.

Varje dop är speciellt, det är fantastiskt att få hålla de små barnen i famnen, eller stå med konfirmander i havet, eller med en vuxen, i ens egen ålder, vid en dopfunt. Alldeles särskilt känns det ändå när gamla människor ber om dop; man blir ödmjuk, liten, men ska ändå vara ”stor”, framför allt vara en Herrens tjänare, som ger gåvan från Gud vidare. Det har hänt att jag funderat, ”men känns det någon skillnad”. Frågan kan synas barnslig. Men jag har ändå undrat. Och fått svar utan att fråga. Jag spar det inom mig.

Helt klart: Du är aldrig för gammal!

Vill du veta mer om dopet?
Kontakta någon av oss präster eller
församlingsexpeditionen
Tel 748 19 00