Tecknad karta över Uppsala stifts församlingar

Församlingar i Uppsala stift

Församlingen är den grundläggande enheten i Svenska kyrkan. Flera församlingar kan samverka i ett pastorat.

Församlingar och pastorat ingår i sin tur i ett kontrakt som fungerar som nätverk för samverkan och som ett stöd för biskopens uppdrag att visitera stiftets församlingar. Det finns 7 kontrakt i Uppsala stift.

Ladda ner karta med Uppsala stifts indelning 2022 (pdf)

Uppsala stifts indelning 2022

Från och med 1 januari 2022 omfattar Uppsala stift sammanlagt 121 församlingar. Flera församlingar kan samverka i ett pastorat. 95 av stiftets församlingar samverkar i 25 pastorat och 26 församlingar är självständiga enheter med egen ekonomi.

Ett pastorat består av minst två församlingar och har övergripande ansvar för den grundläggande uppgiften samt för ekonomi och personal för de ingående församlingarna.

Här är Uppsala stifts församlingar utifrån respektive kontrakt. Stiftet är från och med 1 januari 2018 indelat i sju kontrakt.

Uppsala kontrakt

Kontraktsprost Susanne Nordgren

Upplands södra kontrakt

Kontraktsprost Helén Uddén

Upplands norra kontrakt

Kontraktsprost Sara Jakobsson Grip

Upplands västra kontrakt

Kontraktsprost Britt-Karin Ekstrand

Gästriklands kontrakt

Kontraktsprost Daniel Andrén

Hälsinglands södra kontrakt

Kontraktsprost Lena Wängmark

Hälsinglands norra kontrakt

Kontraktsprost Sofia Aspling

Församlingsinstruktioner i Uppsala stift

På Kornet samlas Uppsala stifts pastorat/församlingars församlingsinstruktioner.

Kyrkokartan

På kyrkokartan kan du söka bland över 3600 svenska kyrkor som ingår i Svenska kyrkan. Här kan du recensera din lokala kyrka, hitta en vacker kyrka att besöka för en utflykt eller hitta en bra kyrka för exempelvis ett bröllop.

Kyrkguiden

Kyrkoguiden

Med appen Kyrkguiden kan du hitta till Svenska kyrkan med hjälp av mobiltelefonen. Du kan också se vad som händer i kyrkan och planera gudstjänster och annat som du inte vill missa. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.