En person med vit skjorta och ett armband med kristna motiv håller handflatorna mot varandra.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Svenska kyrkan i Gävle

Ett glatt barn med rutig mössa gör V-tecknet med båda händerna mot kameran.

Bli medlem och du gör skillnad

Svenska kyrkan är inte bara Sveriges största medlemsorganisation, vi är också ett sammanhang för tro och sökande, glädje och sorg, vardag och fest. Välkommen du också.

Föräldrar med dopbarn utomhus

Boka dop hos oss

Dopet är glädjens fest, en tradition där vi välkomnar barnet till livet. Hör av dig om du vill boka tid, plats eller veta mer om dopet.

Vill du jobba med oss?

Vill du också vara en del av Svenska kyrkan i Gävle? Just nu söker vi både präster och kyrkogårdsarbetare. Välkommen att höra av dig.

Utställningen Vart jag mig i världen vänder

Möt kvinnor och barn som utsätts för våld i nära relationer. Det här är en utställning som inte lämnar någon oberörd. En berättelse som sällan berättas. 8 mars till 7 april i Heliga Trefaldighets kyrka.

Föreläsning med Nicklas Fahlgren, inspiratör ACT Svenska Kyrkan

Staffans kyrka, församlingssalen 10 april kl. 18.00

Kasperas värld, en föreställning om psykisk skörhet

Hur är det att leva nära någon som är psykiskt sjuk? Teater i Tomaskyrkan, torsdag 14 mars, kl. 18. Fri entré, men anmäl att du kommer senast den 13 mars.

Två ungdomar ligger i en soffa och läser varsin bok.

Samtalsgrupp - Ny gruppstart

Vi samlas i Staffans kyrka kring pilgrimens sju ledord. Varje ledord får ett eget tillfälle. Anmälan senast 9 april.

Kyrkforum - vårens alla tider

Ett tillfälle för dig att påverka Gävle församling tillsammans med oss. Vi möts i sju kyrkor under våren med ett gemensamt tema: Dopet - tecknet på en kärlek utan gräns

Himlaskoj är tillbaka!

Söndagsskola i Heliga Trefaldighets kyrka

Festhögmässa med boklansering

Svenska kyrkan i Gävle får besök av biskop Karin Johannesson, söndag 24 mars, kl. 11.00. Församlingens samtliga mässor är sammanlysta till Staffans kyrka. Efter mässan presenteras en ny och angelägen bok.

Tillsammans - vi samtalar om psykisk ohälsa

Vi samlas i Heliga Trefaldighets kyrka och samtalar om psykisk ohälsa. Första tisdagen varje månad, start 2 april. Du behöver inte anmäla dig, kom som du är.

Lunchmusik - Mariamusik för orgel

Torsdag 21 mars 12.30

Skuggan av ett krucifix i taket i en kyrka.

After work-konsert - Stabat mater

Fredag 22 mars 17.00

Fastekonsert - körkonsert

Lördag 23 mars 16.00

Solljus mellan trädstammar

Digitala andakter våren 2024

Vi firar en andakt via ett digitalt mötesrum i programmet Teams.

Samtal med präst eller diakon

Drop-in måndag - torsdag 13.00-15.00 i Heliga Trefaldighets kyrka

Vill du göra en insats för andra?

Det finns många olika ideella uppdrag inom Svenska kyrkan. Kanske passar något särskilt bra för dig?

Kyrkogårdsenheten söker gravrättsinnehavare

Släktingar eller närstående till gravsatta

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Kyrkan på andra språk - other language

Här hittar du information om Svenska kyrkan på andra språk

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat tankar och konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Svenska kyrkan gävle