Foto: Anders Gustafson/Ikon

Norra Hagunda församling

Välkommen till vår församling. Våra fem kyrkor, Järlåsa Läby Skogs-Tibble Vänge och Åland, hittar du strax väster om Uppsala.

Konsert i Järlåsa kyrka 13 april 2024 klockan 16:00.

Vokalensemblen Gaudio under ledning av Eva Sverredal vid orgeln Andrew Canning.

Se den animerade filmen om varför vi firar påsk

Allt om stilla veckan och påsk

Far och son odlar påskliljor i krukor utomhus.

Stilla veckan

Sista veckan i fastan kallas för stilla veckan. En del kallar den också för passionsveckan.

Ett barn i strumplästen går med palmblad i händerna.

Palmsöndagen inleder stilla veckan

Palmsöndagen är en glädjens dag då vi firar att Jesus tågade in i Jerusalem under människornas hyllningar.

En präst i grön kåpa förbereder nattvarden. En tonårsflicka hjälper till genom att hälla upp vinet i silverbägare.

Skärtorsdagen – Jesus blir förrådd

Jesus äter den sista måltiden tillsammans med sina tolv lärjungar. Senare samma kväll blir han förrådd och grips av romerska soldater.

En törnekrona hänger i några trådar.

Påskafton – mitt emellan sorg och glädje

Påskafton är egentligen ingen helgdag, men före midnatt firar vi påskmässa i många kyrkor.

Påskris med fjädrar i turkos, gult och orange.

Påskdagen – Jesus har uppstått

När en grupp kvinnor kommer till Jesus grav är stenen bortrullad och hans kropp är inte där. Jesus har uppstått från döden.

En törnekrona hänger runt ett krucifix.

Långfredagen – Jesus blir korsfäst

När Jesus har gripits på natten av de romerska soldaterna förs han till förhör hos Pontius Pilatus. Denne fattar beslutet att Jesus ska dömas till döden.

Ett runt kyrkfönster. I mitten syns Jesus som delar ut nattvard.

Annandag påsk – Jesus möter lärjungarna

Jesus visar sig för lärjungarna på olika sätt. De reagerar också olika. Några tvivlar, någon vill se bevis. Men oavsett deras reaktioner stannar Jesus hos dem och delar deras tillvaro.

Oljemålning på duk med motiv från Jesu passionshistoria.

Följ med på en Getsemanevandring

En Getsemanevandring är en meditation där vi i tanken stannar upp på de platser där Jesus var under sina sista dygn, innan han korsfästes.

Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

Tankar inför helgen – i påsk

Läs en prästs funderingar inför påskhelgen.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Kontaktinformation Norra Hagunda församling

Norra Hagunda församling

Gamla Salavägen 31

75576 Vänge

E-post: norrahagunda.forsamling@svenskakyrkan.se

Följ spännade historier om våra kyrkor i Uppland.

Ladda ned appen Storyspot i din mobiltelefon.

Sveriges kristna råd har formulerat denna gemensamma bön.

Heliga treeniga Gud, du som är världens upprätthållare och frälsare. Vi ber för situationen i och omkring Ukraina. Vi ber om insikt, mod och handlingskraft hos politiker och ledare att gå fredens väg. Stärk enheten mellan människor, folk och stater. Hjälp oss alla att verka för fred och försoning. Jesus Kristus, vår befriare, ge våra oroliga hjärtan ro. Kom med din fred. Amen.

Norra Hagunda församlings nya församlingsinstruktion.

Den nya församlingsinstruktionen utfärdades av domkapitlet i Uppsala stift den 12 januari.

Stick-café

Kom förbi när det passar, ta en fika, få dig en pratstund. Om du vill tar du med ett handarbete.

Församlingsbladet

Församlingsbladet utkommer fyra gånger om året och berör aktuella ämnen blandat med information om kommande händelser i kyrkan. Den delas ut till alla hushåll i Norra Hagunda församling.