Till innehållet Till undermeny

Balingsta pastorat

Balingsta pastorat är beläget på landet ca en mil utanför Uppsala och består av sex församlingar: Balingsta, Ramsta, Hagby, Uppsala-Näs, Västeråker och Dalby.

Allhelgonatid 2024

Allhelgonahelgen påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla. Ljusen vi tänder i gudstjänsterna får påminna oss om det kristna hoppet och om Jesu ord: Jag är världens ljus den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan har världens ljus. Välkommen till din kyrka!

Tänd ett ljus på allhelgonahelgen!

Behöver du hjälp med att tända ett ljus på graven eller i minneslund, vill du tända ett ljus för någon i kyrkan så kan vi hjälpa dig med det. Fyll i formuläret och betala 20kr till Swish nr 1230917906.

Vardagspaus i Uppsala-Näs

Tre av fyra onsdagarskvällar finns tid för en paus i vardagen i Uppsala-Näs kyrka. Kyrkan är öppen för egen bön, meditation, ljuständning och andakt.

Gudstjänster

I pastoratet firas varje söndag och helgdag högmässa kl. 11 och i regel också Gudstjänst kl. 18. Veckomässa och andra gudstjänster firas i veckorna. Våra gudstjänstordningar finner du också här. Se kalendariet högst upp på sidan för aktuell information!

Sopplunch i Ramsta bygdegård

Sopplunch i Ramsta bygdegård kl. 13-15 tisdagarna 10/9, 8/10, 12/11, 3/12

Gudstjänster med barn och familj

Barn och familjeanpassade gudstjänster för alla åldrar.

Dramusica

Ungdomskören för dig som går i 3e och 4e klass!

Kyrksöndagar i höst

Kyrksöndag innebär högmässa, förstärkt kyrkkaffe och ett fördjupande föredrag. Temat denna höst ligger på det som är bortom oss, himlen, döden och det som ska komma.

Altarministrant

Intresserad av att tjänstgöra i liturgin? Då kan altarministrant vara något för dig!

Konfirmationsläsning 2024-2025

Välkommen med din anmälan för konfirmationsläsning i Balingsta pastorat 2024-25

Gudstjänster

Välkommen att boka tid för dop!

Genom dopet blir du medlem i Svenska kyrkan och en del av den världsvida kristna gemenskapen. Här hittar du information om hur det går till och hur du arrangerar ett dop.

Lyssna, lär och upptäck

Under mer än tusen år har vi samlat på spännande berättelser och historier om och kring våra kyrkor. Upptäck några av dem via appen Storyspot.

Medlem i Svenska kyrkan

Reflexer

Nu finns pastoratstidning ute! Klicka på det nummer av tidningen som du vill hämta.

Engagera dig

Församlingen är vi. Du och jag. Gud har gett oss gåvor och förmågor att dela med oss av. I Guds församling har alla något att bidra med och alla behövs.

Dop och vigsel

Planerar du bröllop eller dop? Vi hjälper dig.

Gravskötsel

Visst vill man vårda minnet av sina anhöriga. Om man inte hinner, kan eller orkar ta hand om graven själv – låt oss hjälpa till.

Begravning

I begravningsgudstjänsten tar församlingen och de sörjande avsked och överlämnar den som har dött åt Guds barmhärtighet.

Butik

Böcker, konsttryck och vykort från våra församlingar