Balingsta församling idag

2022 hade Balingsta församling 274 kyrkotillhöriga medlemmar.

Balingsta församling har ett eget församlingshem vilket flitigt används för pastoratets verksamheter, såsom konfirmationsläsning, Ba-Ra kören och ungdomsverksamhet, dop och begravningskaffen.

På församlingshemets övervåning finns också Balingsta pastorats ungdomslokal, skullen. Där bedrivs varje torsdag under terminerna ungdomscafé.  I församlingshemmet huserar också Röda korset Hagundakrets och Balingsta hembygdsförening med olika verksamheter.

Förskolan som ligger mellan församlingshemmet och kyrkogårdens ekonomibyggnad hyrs ut till Balingsta förskola.

Pastorsexpeditionen ligger i det röda huset bredvid den gula prästgården väster om kyrkan.

Församlingshemmet

Församlingshemmets adress, Balingsta 2

Vid dop och begravningskaffe så är det ingen avgift, vid andra sammankomster tas en avgift ut. Se fliken Hyra lokal för mer information eller klicka här.

För mer information och bokning kontakta;

Pastorsexpetionen,Telefonnummer: 018-39 50 01

Kyrkan

Kyrkan är öppen i samband med kyrkliga handlingar. Vill du besöka kyrkan vid andra tillfällen kontakta kyrkvaktmästare Johny Aveholt.

Telefonnummer: 070- 600 97 91

Vill du boka tid för dop, vigsel, visning eller begravning ring 018-39 50 01.

Vad händer i församlingen

Gudstjänster

Veckomässa firas varannan torsdag 18.00, udda veckor. Jämna veckor är det ungdomsandakt, Effata-andakt, klockan 18.00.

Det firas även gudstjänster i Balingsta kyrka på söndagar.

Dop, vigsel och begravnng

Kör

På torsdagar övar BaRa kören i Balingsta församlingshem 19-21.

Kontakt: Eleonora Melkersson 073-83 72 300

Ungdomsgruppen

Balingsta församlingsråd

Rickard Edfeldt, ordförande

Email:  Rickard.edfeldt@jarfalla.se

Ordinarie ledamöter

Anna-Maria  Eriksson

Kerstin Jansson

Maria Nyman

Patrik Bremdal

Cecilia Wejryd

Johan Lautmann, kyrkoherde

Kyrkvärdar

Ann-Maria Eriksson

Maria Nyman

Kerstin Jansson

Kyrkans historia

Balingsta församling har en egen kyrka med medeltida rötter. Balingsta kyrka byggdes i Romansk stil vid 1100-talets slut. Romanska kyrkor bestod av långhus, kor och absid men saknade torn. Tornet på Balingsta kyrka byggdes någon gång under 1200-talets första hälft genom att ansluta det till långhusets västvägg. Under 1400-talet lät man höja tornets höjd med lite drygt 2 meter. Tornhuven tillkom på 1700-talet efter att en älder tornspira blåst ner. Sakrestian är från 1300-talet och vapenhuset tillkom på 1400-talet. till kyrkans nuvarande karraktär bidrar även inventarier som tillkom under 1550- och 1600-talets gudstjänst reformer, exempelvis predikstolen.

Vill du göra en virtuell rundtur? Klicka här