Välkommen att boka tid för dop!

Genom dopet blir du medlem i Svenska kyrkan och en del av den världsvida kristna gemenskapen. Här hittar du information om hur det går till och hur du arrangerar ett dop.

Dopet är för de flesta en familjehögtid i dubbel bemärkelse. Det handlar om att bekräftas som individ och medlem av en familj och en släkt. Men det innebär samtidigt att bekräftas som Guds barn och bli en del av den världsvida familjegemenskap som den kristna Kyrkan utgör. Dopet kan ske som barn, ungdom eller vuxen. Åldern spelar ingen roll.

Vill du veta mer om dopet som vuxen eller ungdom? Klicka här

Dopet är gratis

Ett dop kostar ingenting utan är gratis. Dopklänning kan du låna gratis i kyrkan. Att låna våra lokaler efter dopet är också gratis om du är medlem, dopkaffe kan du, om du vill, ordna helt själv. Ett dop och allt runtomkring behöver inte vara ett dyrt och stort arrangemang.

Du som vill boka tid för dop, kontakta pastorsexpeditionen.

Du kan själv välja den av våra sex kyrkor som passar er bäst.

Klicka här för att komma till våra församlingskyrkor.

När du kontaktar pastorsexpeditionen för att boka dop, letar vi gemensamt efter en passande dag och tid. Vi skriver in barnets namn och personnummer samt föräldrarnas namn och telefonnummer. Före dopet tar tjänstgörande präst kontakt för ett dopsamtal. Det kan ske i hemmet, i kyrkan eller på pastorsexpeditionen.  Prästen berättar om dopet och dopgudstjänsten och ni bestämmer tillsammans vilka sånger, psalmer , böner och läsningar som ska vara med.

För att boka dop ring pastorsexpeditionen 018-39 50 01. Vi har fyra församlingshem och en bygdegård som kan användas utan kostnad för dig som är medlem till dopkaffet.

Du kan också maila till: balingsta.pastorat@svenskakyrkan.se

Våra kyrkor och församlingshem

Ramsta församling

I Ramsta har det funnits en kristen församling sedan åtminstone 1200-talet. Nuvarande kyrka uppfördes 1926 och är den tredje på platsen. Den första kyrkan uppfördes på 1200-talet.

Uppsala-Näs församling

Uppsala-Näs församling har medeltida ursprung. Här finns en kyrka från 1400-talet, en sakristia "Lillkyrkan" från 1200-talet, pastoratets nyaste församlingshem och vaktmästarbostad.

Västeråkers församling

I Västeråkers församling har det firats gudstjänst i mer än 700 år. Kyrkan som är från 1331 är en klenod att besöka till gudstjänst eller för stund i stillhet och bön.

Uppsala-Näs församlingshem

Uppsala-Näs församlingshem är uppfört 2010 och är beläget bredvid Uppsala-Näs kyrka.

Balingsta församlingshem

Är beläget bredvid Balingsta kyrka

Dalby församlingshem

Information om antal gäster.

Västeråkers församlingshem

Västeråkers skola är sedan 1961 församlingshem. Det är beläget ca 250 meter sydväst från kyrkan och går bra att hyra för olika former av samlingar.

Hagby bygdegård

Hagby bygdegård ligger bredvid Hagby kyrka