Ramsta församling

I Ramsta har det funnits en kristen församling sedan åtminstone 1200-talet. Nuvarande kyrka uppfördes 1926 och är den tredje på platsen. Den första kyrkan uppfördes på 1200-talet.

Ramsta församling

Ramsta församling ligger s.v. om Uppsala. Väg 55 går rakt igenom församlingen. Till ytan är församlingen 21 km2. I församlingen ligger gamla kyrkbyn Ramstalund. Ramsta församling har drygt 500 medlemmar. Första kända omnämndet i skrift är från 1282.

Namnet skrevs 1282 Ramstæ kommer från en nu försvunnen by eller gård. Efterleden är sta(d), 'ställe' och förleden ravn, 'korp' som antingen kan syfta på fågeln eller troligare ett mansnamn.

Sedan 1300-talet har Ramsta tillsammans med Hagby församling varit ett pastorat.

Sedan 1923 ingår Ramsta församling i Balingsta pastorat.

Gudstjänst firas i regel var var tredje kyrklig helgdag.

Församlingen delar pastorsexpedition i Balingsta med övriga församlingar i pastoratet.

Gudstjänster i församlingen

Dop, vigsel och begravning

Ramsta kyrka

Kyrkan är öppen i samband med gudstjänster och kyrkliga handlingar. Vill du besöka kyrkan vid andra tillfällen kontakta kyrkvaktmästare Johny Aveholt.
Telefonnummer: 070- 60 09 791

Klicka här för att läsa mer om kyrkan.

Ramsta församlingsråd

Gunilla Jacobsson Borg, ordförande Tel 073-366 66 85, gunilla.borg@live.se

Ebba Helmér, vice ordförande

Ledamöter

Aranka Botka Ncomo

Göte Brunnberg

Mats Holmberg

Britt-Marie Lexelius

Karolina Wigenfeldt

Bjarne Graff, ersättare

Kyrkoherde Johan Lautmann

Kyrkvärdar

Göte Brunnberg

Gunilla Jacobsson-Borg

Matilda Kjellerby Aveholt

Karolina Wigenfeldt

Series pastorum Ramsta församling

En series pastorum är en lista över de präster som tjänstgjort genom tiderna i en församling. Från äldre tid är listan inte fullständig.

Ramsta kyrka Foto: Mattias Lundgren, Gofly.se