Våra församlingar

Balingsta pastorat består av Balingsta, Hagby, Dalby, Ramsta, Uppsala-Näs och Västeråkers församlingar med gemensam pastorsexpedition i Balingsta, Böksta. Alla våra verksamheter är gemensamma för alla som bor i pastoratet oavsett vilken församling man tillhör.

Ramsta församling

I Ramsta har det funnits en kristen församling sedan åtminstone 1200-talet. Nuvarande kyrka uppfördes 1926 och är den tredje på platsen. Den första kyrkan uppfördes på 1200-talet.

Uppsala-Näs församling

Uppsala-Näs församling har medeltida ursprung. Här finns en kyrka från 1400-talet, en sakristia "Lillkyrkan" från 1200-talet, pastoratets nyaste församlingshem och vaktmästarbostad.

Västeråkers församling

I Västeråkers församling har det firats gudstjänst i mer än 700 år. Kyrkan som är från 1331 är en klenod att besöka till gudstjänst eller för stund i stillhet och bön.