Älvsby församling

Här kan du läsa om vår församlingsverksamhet, hitta kontaktuppgifter och information om kommande aktiviteter.

Församlingsgården, Älvsby församling

Församlingsexpedition, bokning och kontakt

Församlingsexpeditionen ligger på Tingshusgatan 1, bredvid Älvsby kyrka. Här kan du boka dop och vigsel, och i samband med dem lokaler, samt beställa minnestelegram.

En kvinnlig diakon pratar med ungdomar utomhus en sommardag.

Vill du arbeta med vår sommarkyrka?

Är du mellan 15-18 år? Vill du prova på att arbeta inom Svenska kyrkan?

4/4 Orgelvila

Välkommen till en avslappnande stund där du får vila i kyrkbänken och omfamnas av orgelns sköna toner.

Församlingsgården, Älvsby församling

Församlingsexpedition, bokning och kontakt

Messy church - en rörig kyrka!

Välkommen till två intensiva och roliga timmar med matgemenskap, skapande och möten.

10/4 Onsdagkafé med innehåll

Kafé- gemenskap vid borden. Ta gärna med något att läsa.

Vårkonsert med kyrkokören och musiker under Nina Sandells ledning.

Mötesplatser

Välkommen på Älvsby församlings öppna mötesplatser där du har möjlighet att träffa andra för att umgås och delta i olika aktiviteter. Till dessa är alla välkomna och i det krävs inte någon föranmälan.

Musik och körer

Här har vi samlat verksamhet som har med musik att göra.

Några personer sitter vid ett bord och läser och antecknar.

Studier och samtal

Välkommen till församlingens samtalsgrupper om tro och liv.

Internationellt arbete

Har du ett hjärta som klappar både för människor helt nära och för människor långt borta så är du välkommen med i Älvsby församlings internationella grupp.

Barn och familj

Barn och deras föräldrar är viktiga. I Älvsby församling finns lite olika verksamheter att ta del av. Till dessa är alla välkomna och i det krävs inte någon föranmälan.

Några unga tjejer sitter och skrattar vid ett bord.

Ung i kyrkan

Du som är ung är en viktig del i vår församling och du är välkommen precis som du är.

Gudstjänster

I Älvsby församling finns två kyrkor, Älvsby och Vidsels kyrka. I dem firas gudstjänster och mässor. Gudstjänst kan också firas på annan plats; ibland på Fluxen och äldreboenden - ibland i någon närliggande by. Välkommen!

Dop, konfirmation och vigsel

För de viktiga delarna av livet, finns svenska kyrkan.

Begravning

Det är viktigt att ta farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som dött till Gud. Som anhörig kan du få hjälp med planering inför en begravning. och tillsammans med prästen kan du prata om begravningsgudstjänstens innehåll och välja psalmer.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Behöver du någon att prata med?

Alla kan vi hamna i situationer då livet känns tungt. När man är ledsen, orolig eller rädd kan det vara skönt att ha någon att prata med. Diakoner och präster erbjuder därför enskilda samtal. De har tystnadsplikt och samtalen är kostnadsfria.

Att vara medlem

I Svenska kyrkan, Älvsby församling innebär att du är med och hjälper oss att finnas till för andra människor. För älvsbybor i sorg, för ungdomar som funderar över livets mening. För barn och familjer samt för våra äldre så att de inte behöver sitta ensamma. Tack vare våra medlemmars bidrag kan vi vara där när det behövs och vara med och skapa minnen i livets högtider.

Den 6 februari firas samefolkets dag!

Publicerad:

Vi önskar alla samer en glad nationaldag! Nordsamiska: Lihkku Sámi álbmotbeivviin! Lulesamiska: Vuorbbe Sámij álmmukbiejvijn! Pitesamiska: Lihkko Sáme älbmukbäjvváj! Umesamiska: Lïhkkuos Sämij ålmmagebiejvieb! Sydsamiska: Lahkoe Saemiej åålmegebiejjine!

Frysskada i Älvsby kyrka

Publicerad:

Under den stränga kylan i början av januari har ett rör spruckit sönder och orsakat en lindrig vattenskada i Älvsby kyrka.

Kyrkorådet i Älvsby församling stödjer aktionen "Vi anger inte"

Publicerad:

Vi är bekymrade över regeringens förslag om anmälningsplikt. Vad kommer den göra med tilliten i vårt samhälle?

Läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Information om personuppgifter - GDPR

Svenska kyrkan har hanterat personuppgifter på ett ansvarsfullt sätt i flera hundra år och kommer fortsätta att göra så. Din personliga integritet är viktig och därför vill Älvsby församling informera om var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur Älvsby församling använder dem och vilka rättigheter du har.

En graffitimålning av en ängel på en betongvägg.

Tankar inför helgen – präster funderar utifrån söndagens texter

"Änglaresor går inte som på räls. De är lite svåra att beskriva. Änglar måste färdas genom oändliga dimensioner, endast burna av himmelsk kraft. Så ängelns resa är inte som din, men ni är på väg till samma plats, på samma gång.". Läs tankar inför helgen.