En kvinnlig diakon står utomhus med kappa och tumvantar och samtalar med någon.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Socialt arbete/Diakoni

Kyrkans sociala arbete kallas diakoni. Diakoni betyder "att tjäna" och innebär omsorg om medmänniskan i livets olika situationer.

Förhållningssättet i mötet bygger på respekt, ömsesidighet och tilltro till människans förmåga att växa och resa sig.

Samtal

Livet växlar. Det kan vara fyllt av glädje men också svårigheter. När livet går sönder, när sjukdom, död, separation eller svek drabbar, när livet känns meningslöst och tomt eller när ensamheten blir plågsam, då är det viktigt att tala med någon.

Vi lyssnar

Vi har tystnadsplikt, med reservation för när barn far illa. Då gäller inte tystnadsplikten. Vi diakoner och diakoniassistenter finns till för alla.

Tveka inte att höra av dig till oss!

Inom diakonin i församlingen finns vi till för dig genom

- Enskilda samtal

- Krissamtal

- Anhörigstöd

- Samtalscirklar

- Hembesök

- Förbön

- Stöd vid livets slut

- Stöd i kontakter med myndigheter etc.

- Mötesplatser

- Sinnesrogudstjänster

Hembesök

Hembesök görs i diakonins tecken. Vill du ha ett besök av någon från kyrkan för samtal och samvaro är du välkommen att höra av dig till oss.

Mötesplatser

Diakonin ordnar mötesplatser för människor i olika livssituationer. Det finns bland annat mångkulturell mötesplats, öppen kyrka, onsdagscafé med innehåll, sångstunder på äldreboenden och sorgegrupp.

Sångstunder på äldreboenden

Några gånger varje vecka anordnar Älvsby församling sångstunder på Nyberga, Ugglan och Violen. Platsen och tiden för träffarna varierar, men mötet är alltid öppet för alla som vill avsätta en stund i sångens gemenskap.

En äldre man sitter vid ett bord. Han håller en skål med skumtomtar i händerna.

Besöksgrupp

Församlingens besöksgrupp består av ideellt arbetande medlemmar som regelbundet besöker äldre och sjuka samt uppvaktar församlingsmedlemmar på 90-årsdagen. Vill du vara med och göra en insats?

Behöver du någon att prata med?

Alla kan vi hamna i situationer då livet känns tungt. När man är ledsen, orolig eller rädd kan det vara skönt att ha någon att prata med. Diakoner och präster erbjuder därför enskilda samtal. De har tystnadsplikt och samtalen är kostnadsfria.

Internationellt arbete

Har du ett hjärta som klappar både för människor helt nära och för människor långt borta så är du välkommen med i Älvsby församlings internationella grupp.

Onsdagscafé med innehåll

Välkommen till en mötesplats för alla daglediga.

En flicka i stickad tröja har stoppat en rostad macka i munnen.

Mångkulturell mötesplats

På mångkulturell mötesplats är alla människor välkomna, oavsett ålder, bakgrund eller religion.

Ring oss när du vill prata med någon