Konfirmation 24/25

Under perioden 16 september-15 november kan du anmäla dig till årets konfirmationsläsning.

Under konfirmationstiden får du på ett avslappnat sätt lära känna Gud och den kristna tron.

Klicka vidare in på länken för att läsa mer om upplägget och gå vidare med din anmälan. Konfa 24/25

Vad är konfirmation?

Konfirmation betyder ”att bekräfta”. I Svenska kyrkan döps många som små. Konfirmationen är en möjlighet att lära sig mer om den tro vi döps till och på det sättet bekräfta sitt dop, men även en möjlighet att lära känna sig själv och andra människor och få vidgade perspektiv på livets stora frågor.

För den som inte är döpt är det möjligt att döpas någon gång under konfirmationstiden.

Bra att veta

Konfirmandtiden börjar under höstterminen och riktar sig i första hand till dig som går i årskurs 8.

Dop och medlemskap
Du behöver inte vara medlem eller döpt i Svenska kyrkan för att konfirmeras.  I nästan varje konfagrupp finns ungdomar som inte är döpta och då kan man döpa sig under konfatiden, eftersom konfirmation och dop hör ihop. Genom dopet blir du medlem.

Att vara förälder till en konfirmand

Att ha en konfirmand i familjen kan ställa krav på dig som förälder. Vi uppmuntrar dig att våga diskutera, reflektera och ställa frågor om livet tillsammans med din tonåring

Vi som arbetar med konfirmanderna

Konfirmationstiden leds av anställd präst, pedagoger och musiker i Svenska kyrkan Älvsby församling.

Det finns också med ideella unga ledare som själv konfirmerades för några år sedan.

Efter konfirmationen erbjuder vi

KU - Kyrkans Ungdomsgård

Här är platsen för dig som går i åk. 8 och uppåt! Gemenskap, andakt, kvällsfika och mycket mer. Ta med en kompis och kom förbi.

Nyfiken på Gud?

Läs om kristen tro
Bild ovanifrån på en dator, en kaffekopp, en hand som håller i en penna och en skrivbok.

Så behandlar Svenska kyrkan dina personuppgifter

Här får du veta var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har. Du får också veta vart du ska vända dig om du har frågor kring Svenska kyrkans hantering av personuppgifter.