Att vara medlem

I Svenska kyrkan, Älvsby församling innebär att du är med och hjälper oss att finnas till för andra människor. För älvsbybor i sorg, för ungdomar som funderar över livets mening. För barn och familjer samt för våra äldre så att de inte behöver sitta ensamma. Tack vare våra medlemmars bidrag kan vi vara där när det behövs och vara med och skapa minnen i livets högtider.

Svenska kyrkan är en mötesplats för människor i livets olika faser och situationer.

Vi erbjuder dop, konfirmationer, bröllop och begravningar, och firar gudstjänster, mässor och andakter. Men vi ser oss också som en kulturspridare i och med våra körer och konserter.

Din medlemsavgift

Kyrkoavgiften/medlemsavgiften i Älvsby församling är 96 öre per intjänad hundralapp. Medlemsavgiften stöder vår verksamhet och tack vare den kan vi ha våra populära Vuxen & Barn-samlingar, våra körer och konserter, vi kan göra hembesök och ordna aktiviteter på Älvsbyns äldreboenden. En del av avgiften går också till sjukhuskyrkan, till jourhavande präst som tar emot 69 000 samtal per år samt till underhåll av våra kyrkor och lokaler.

Medlemsavgift är inte detsamma som begravningsavgift. Begravningsavgift betalar alla svenska medborgare, oavsett medlemsskap i Svenska kyrkan. Begravningsavgiften i Älvsby församling är 24,6 öre per intjänad hundralapp och den täcker bland annat upp kostnader för en gravplats samt lokal vid begravningsceremonin.

Medlem genom dopet

När man döps blir man medlem i Svenska kyrkan. Som vuxen kan man alltid inträda i Svenska kyrkan, genom dop eller genom att anmäla att man är döpt.

Vill du bli medlem?

Det är enkelt. Ladda ner dokumentet här under och skicka ifyllt blankett till vår pastorsexpedition: Älvsby församling, Tingshusgatan 1, 942 33 Älvsbyn. Det går också bra att personligen besöka oss.

Ladda ned och skriv ut:

Anmälan om inträdesansökan