Foto: Kent Pettersson

Godhet

När du övar händer det.

Är Godhet något som bara finns hos kristna människor som valt Gud? Är jag bara god om jag gör snälla saker mot andra?

Jag möter dagligen människor som sprider det goda runt sig och får andra att må gott. Både de som valt Gud i sina liv och de som inte gjort det. Jag möter troende människor som säger sig valt Gud i sina liv men trots det har svårt att kunna få godhet att skina igenom. Eller bära frukt om vi ska tänka så. Är det möjligt att jag utifrån mitt val att se och bemöta kan påverka och få det goda att växa hos mig, min omgivning och hos andra?

Kärnor av godhet

Jag tänker att det finns små kärnor av godhet planterade där inne i oss alla redan från början, som med rätt omtanke från oss själva och från andra kan gro, växa och mogna eller helt och hållet skrumpna bort och vissna ner. Men ingen föds väl ond! Tänkvärt är att vi alla är skapade till avbild av Gud. Får vi sen växa upp och växa i en omgivning av kärlek, bli bemötta av kärlek och godhet och få vanan att se på vår värld utifrån det, så är det detta i oss som kommer växa. Som man umgås blir man. Väljer jag dessutom att leva i Gud, med Gud och allt gott som finns där har jag det bästa gödningsmedlet någonsin till mina små frön.

Rätt näring skapar frukt

Precis som det finns olika mull och näring för olika växter i naturen så funkar det för oss också. Vad väljer vi att göda våra liv med, vad växer vi i? Vilka samtal deltar jag i vid fikabordet? Vad säger jag om och till mina vänner och kollegor. Hur reagerar jag i trafiken. Vad väljer jag att se på TV och läsa på sociala medier. I många barn- och ungdomsgrupper inom Svenska kyrkan delas det ut armband med bokstäverna: WWJD = What Would Jesus Do? Ett koncept där vi försöker få barn och unga att tänka till och agera rätt när det dyker upp olika situationer i deras liv. Men allt är ju situationer från det jag vaknar på morgonen. Vad skulle Gud tänka då? Säkert skulle Gud vara tacksam över att få vakna, ha en skön säng, känna sig nyfiken på en ny dag. Enkla tankar som gör gott inuti. Gudomliga tankar. Ju fler tankar vi har per dag som gör gott inuti desto lättare har vi att hitta det goda i allt och alla vi möter. ”Det du sår, får du skörda.” (Galaterbrevet 6:7) Att välja se det som är gott i olika lägen kräver en aktiv tanke från början och utifrån den handlar vi mot andra och mot oss själva.

Lite kul är det att Gud på tyska heter: GOTT

Av Sissi Folkesson

Första numret 2020 av församlingstidnignen Var med innehåller en samling artiklar som utgår från Andens frukter som står uppradade i Gaterbrevet 5:22-23. 

Det är egenskaper som växer i oss och Gud vill att vi ska ha mer av dem. Vi är som träd planterade vid vattenbäckar, vi bär frukt om omständigheterna är de rätta. 

Kärlek

Wow, vilken kärleksförklaring

Glädje

Som balsam för själen.

Frid

När sinnet får öva.

Tålamod

Modet att så frön.

Vänlighet

Påverkar andra människor.

Godhet

När du övar händer det.

Trofasthet

När jag lever i tron på Jesus Kristus.

Ödmjukhet

Där Kristi sinnelag får råda.

Självbehärskning

Styr impulsen, inte känslan.

Församlingstidningen Var med

Artiklar och texter från församlingstidningen Var med.