Välj julefriden

När jag tittade i almanackan fick jag syn på en notis. Jag hade lovat att skriva en krönika till ”Var med”. Genast steg känslan av stress i kroppen. Det är inte många dagar kvar, vad ska jag skriva om? Varför lovade jag detta?

Jo, jag lovade detta, för att i den stunden fanns det både tid och inspiration i min planering. Jag gjorde ett aktivt val. Sedan dess har jag gjort många andra aktiva val utan att ta hänsyn till tidigare val. Jag kanske inte ens tittade i almanackan utan bara drogs med i glädjen över alla möjligheter som dök upp. Almanackan blev full. Stressen förstörde inspirationen eller i alla fall den tanke jag hade från början.

Men valet gjorde jag, helt själv. Valen vi gör blir olika. Ibland lovar vi andra och det finns förväntningar. Ibland lovar vi oss själva och det finns förhoppningar. Men när det blir för många val, för mycket förväntningar och förhoppningar, vad gör vi då?

Vid ett tillfälle slutade backen på vår bil att fungera. Såklart kortvarigt men ändå svårt. Vi kunde bara köra framåt. Allt behövde planeras utifrån att vi inte kunde backa. Så verkar det vara för många i livet - ibland också för mig. Backen går sönder. Den fungerar inte. Då skulle det behövas lite service både på bilen och i livet. För backen är viktig. Vi har inte alla pusselbitarna till livet på en gång. Ibland behöver vi få backa, både på givna löften och på våra förväntningar, när vi ser vilka bitar vi behöver få ihop. Oväntade saker händer eller orken tar slut. Då får vi istället öva oss i goda prioriteringar, vad ska jag tacka nej till? Vad ska jag ge avkall på för att det som är viktigare ska få plats och ge glädje?

När Gud kallar dig i advent är det inte till ett perfekt hushåll med mat, presenter och en hel adventstid av kamp. Gud kallar dig att upptäcka det stora i livet, kärleken till varandra, den kärleken som föddes in i världen och gav livet ljus en juldag för över 2000 år sedan. Kanske behöver vi backa lite för att se den stora berättelsen. Lite omsorg om livet och varandra kan få stå på önskelistan i år tycker jag.

Rebecca Kullenberg
Präst i Varbergs församling

Församlingstidningen Var med

Artiklar och texter från församlingstidningen Var med.

En man och ett barn som leker tillsammans.

Artiklar

Berättelser från vardag och verklighet som speglar livet.