Ett kyrkorum med församling som står upp.

Äntligen kan vi träffas

Efter flera månaders uppehåll i att träffas fysiskt och fira gudstjänst var det dags igen nu under juni månad.

Äntligen får församlingen träffas fysiskt och fira gudstjänst tillsammans. November till och med maj gick det bara att delta i morgonmässan på distans via livesändningar. Nu är det tredje morgonmässan i Apelvikshöjds kyrka sedan restriktionerna lättades första juli.

Det är tyst och stilla i kyrkan inför gudstjänsten. Tystare än vanligt. Deltagarna sitter med två meters avstånd, förutom då det är sällskap, och det vanliga tysta viskandet med bänkgrannen för att säga hej och stämma av läget uteblir. Det är inte riktigt läge att prata så högt att det hörs till närmsta sällskap. I tystnaden hörs saxofonens ljud desto mer när Lalle Björk kontrollerar att den är redo för gudstjänsten.

Digital livesändning trots allt

Musikern Elisabet Willix står i högra kanten längst fram och instruerar en deltagare hur han ska hantera kameran som ska livesända morgonmässan. Det är en av sakerna vi har lärt oss på grund av pandemin. Tidigare var det bara någon enstaka bland personalen som visste hur man hanterade en mobil för att livesända på facebook, men för att kunna fira gudstjänst tillsammans utan att kunna träffas fysiskt var det många som övade på hur det fungerar och lärde sig. Visst, det är inte perfekta sändningar, men oftast tillräckligt bra.

Tanken var att de flesta livesändingarna skulle upphöra när restriktionerna lättade och gudstjänsterna kunde firas med fysiskt närvarande församling igen. Via livesändningarna är det många som kunnat delta i Varbergs församlings gudstjänster som inte kunde göra det innan pandemin. En del som bor för långt bort, en del som bor på äldreboenden eller ligger på sjukhus eller av andra anledningar inte kunnat ta sig till kyrkan. Plötsligt kunde de vara med i gudstjänsten igen.

Pensionärernas återkomst

Den här sköna junimorgonen är det drygt 30 personer som är i kyrkan för att fira mässan på plats och cirka 15 personer som deltar på distans. Mässan leds av prästen Lars-Olof Stomnel som är pensionär men gärna tjänstgör när det finns behov av det. När pandemin kom fick han göra en lång paus från att fira gudstjänst för han är i riskgruppen på grund av åldern. Men nu är han vaccinerad och kan till stor glädje vara med.

På något sätt blir det inte bara som innan pandemin när Lars-Olof leder mässan, utan det påminner om ännu äldre tider. Han var präst i Varbergs församling när Apelvikshöjds kyrka byggdes och var ansvarig för gudstjänsterna under många år. Ingrid Stenbäck som är diakon och medverkar i gudstjänsten är även hon pensionär som har jobbat i Varbergs församling för flera år sedan.

Fortsatt högt deltagande

Under sommaren var det fler och fler som hittade tillbaka till morgonmässan i Apelvikshöjds kyrka och det har varit runt femtio personer flera gånger. Så det är tur att restriktionerna lättade ytterligare. Nu är det uppmaningen om att hålla avstånd mellan sällskap som begränsar hur många som kan vara med. Deltagandet via livesändningen låg runt 30 personer under våren men under sommaren har det varit 15-20 personer. Så det är ju tydligt att det finns en vilja att delta digitalt även när det är möjligt att vara i kyrkorummet under gudstjänsten.

Text och foto: Kent Pettersson, kommunikatör i Varbergs församling
Artikeln publicerades i Var med 2021 numer 3

Fler artiklar från Var med 2021 nummer 3

Ett kyrkorum med församling som står upp.

Äntligen kan vi träffas

Flöjter, saxofon, pipor och strängar ljuder i Träslövsläge kyrka

För Anders Hagberg och Johannes Landgren är det första konserten med fysiskt närvarande publik efter att pandemin bröt ut.

Att släppa kontrollen

Sara Axelsson har kontroll på scen men vill låta livet vara oregiserat.

Ett kyrkorum med människor som sitter i bänkarna. Fotograferat bakifrån.

Igenkännandets glädje

Corona-pandemin pågår fortfarande men på grund av den höga vaccinationsgraden och minskad smittspridning börjar livet återgå lite mer till det normala.