En man och ett barn som leker tillsammans.

Artiklar

Berättelser från vardag och verklighet som speglar livet.

En del av texterna är tidigare publicerade i församlingens tidning Var med.

Pyssel med skålar och pärlor.

Livsnödvändiga badplatser

Träslövs församling gör insekts- och fågelbad av återbrukade saker.

När ungdomarna tar över

På somrarna är några ungdomar anlitade som sommarteam och har hand om en del av församlingens verksamhet. Det blir kanske lite annorlunda, men det blir bra.

Linda trollar för Guds skull

Trolleri hör sådär spontant kanske inte hemma i kyrkan, men Linda Torstensvik tycker att det är utmärkta knep för att fånga uppmärksamheten när hon ska berätta om Jesus.

Klimatsmart gräsklippare

Slåtter med häst är ett klimatsmart sätt att skapa en äng.

40 år som präst i Träslövs församling

Hösten 2023 går Kalle Svensson i pension efter 40 år i Träslövs församling och ser tillbaka på hur kyrkan förändrats.

Foto på Alliums blomma.

Och vi, vad ska vi göra?

I midsommartid när skapelsen är som vackrast, ljuset som längst och semestervilan är här så hör vi också ökenprofetens röst.

Porträtt på en man som pratar.

Långt kvar med jämställdhet

Kent Wisti provocerar ofta med det han säger, men han ser sig inte som en provokatör. Han tänker bara utanför boxen och vågar säga saker en del inte vill säga.

En liten väska med texten Be Wild and Free.

När hela människan får vara med

Pilgrimslivet innehåller många delar som är viktiga för människans psykiska hälsa. Diakonen och socionomen Li Almgren tror att alla skulle må bra av att pilgrimsvandra.

Lasse Diding står vid ett biljardbord.

Lasse Diding lämnade konflikterna

En rik kommunist som vill bli medlem i Svenska kyrkan. Det kan låta som flera motsägelser i samma mening, men i entreprenören och varbergsprofilen Lasse Diding knyts det ihop.

Fler artiklar