Påsk

En av kyrkans stora högtider. Vi får följa Jesu väg från en triumfartad entré i Jerusalem till döden på ett kors. Och sen går de över i ljus och glädje när vi på påskdagen firar att Jesus uppstod från de döda. Ljuset vinner över mörkret, livet vinner över döden.

Under stilla veckan som avslutas med skärtorsdag och långfredag är det många gudstjänster som går i stillhetens och eftertankens tecken. Varje dag firas det passionsgudstjänster och mässor i de olika kyrkorna. På påsknatten och påskdagen firar vi att Jesus har uppstått.

Lite mer om vad påsken innebär kan du läsa här.

Upplev påsken på många olika sätt i våra kyrkor. Gudstjänser och konserter kan du se i vår kalender.

Påsklandskap

I Varbergs kyrka visas påskens händelser upp med hjälp av olika scener skapade av lerfigurer. Dessa står utmed kyrkans väggar. Under 2024 står påsklandskapet framme vecka 11 till och med vecka 15.