En kvinna står och tittar ut över havet.

Livsstegen

Tolv steg för oss som vill hitta en ny väg.

Vad handlar det om?

Någon sa att livet är det som händer medan vi är på väg dit vi ska. Men vad händer om vi går vilse? När vi tappar fotfästet, orken, självförtroendet eller hoppet?

Våra livsproblem kan vara stora och små, de kan handla om ett stukat självförtroende, att vara fast i ett destruktivt beteende eller känna maktlöshet inför livets stora frågor. Det som är gemensamt för de flesta av oss är stunderna då vi känner att omgivningen inte finns där och att det inte finns någon som förstår.

Jag vet själv, utifrån min egen livsberättelse, att en stödjande gemenskap och ett meningsfullt sammanhang kan göra underverk. Välkommen att ta första steget mot att hitta tillbaka eller hitta framåt.
Olle Carlsson, präst i Stockholm och initiativtagare till Livsstegen.

För normalstörda och gratis

Livsstegen är ett kostnadsfritt självhjälpsprogram i 12 steg för alla ”normalstörda” människor där livsproblem – stora som små – har skapat en känsla av vilsenhet. Det kan bero på vantrivsel på jobbet, ett stukat självförtroende, ett ­destruktivt ­beteende som det är svårt att komma ur eller maktlöshet inför livets stora frågor. Kanske en hjälp att hitta rätt om du är i en livskris.

Tid och plats

En ny grupp startar varje termin och träffas 12 gånger.
Nästa grupp startar våren 2024 i Sollyckans kyrka på Föreningsgatan 54. Träffarna är på måndagar 13:30-15:00.

Vill du gå Livsstegen?

Kontakta Gudrun Bengtsson på 0340-81 334 eller gudrun.bengtsson@svenskakyrkan.se
Eller gör en intresseanmälan via formuläret nedan. Då hör Gudrun av sig till dig när nästa gruppstart närmar sig.

Information om hur vi hanterar dina personuppgifter finns här.

Intresseanmälan till Livsstegen

Ett vasstrå sticker upp ur vattnet och reflekteras mot den stilla ytan.

Sinnesromässa

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."

Taizémässa

En stilla mässa på onsdagar 18:00 i Varbergs kyrka.