Vigsel och bröllop

Bröllopet är ett förbund mellan två personer. En av de största dagarna i en människas liv. Att vilja dela livet med varann. Både glädje och sorg är stort. Och det är också en glädjens högtid. Att ha funnit varann och bara vilja varandra allt det bästa! Det är värt att glädjas över.

När man väljer att gifta sig i kyrkan så sker det enligt den ordning för vigselakt som finns i Svenska kyrkan. Den leds av präst och församlingens musiker står för i alla fall merparten av musiken.

En kyrklig vigsel är juridiskt giltig eftersom Svenska kyrkan och dess präster har beviljats vigselrätt av regeringen.

Alla moment är viktiga i en vigselgudstjänst, men allra viktigast i en kyrklig vigsel är parets löften till varandra och Guds välsignelse. Gud välsignar paret och deras vilja att älska varandra tills döden skiljer dem åt. Och det är ett löfte han aldrig sviker!

Vill ni viga er i Varbergs församling?

Skicka en bokningsförfågan.
Eller kontakta oss vi varberg.forsamling@svenskakyrkan.seeller ring expeditionen 0340-81 300.