Diakonen Kerstin Arvidsson sitter en en blå fåtölj. På bordet bredvid henne finns en vit adventsljusstage.

Det behövs fler julberättelser

Julfirandet i Varbergs församlingshem är tänkt att vara något som händer utanför de vanliga jultraditionerna.

– Julmat är ganska groteskt. Den touchar de sju dödssynderna. Välkommen alla som vill sjunka ner i dem, säger Kerstin Arvidsson och skrattar.

Kanske förväntar du dig att en diakon ska vara allvarlig, stillsam och inte skoja om saker. Om du möter Kerstin som är diakon i Varbergs församling riskerar du att vara tvungen att göra om din bild. Otrolig energi, härlig humor som ibland glider in på ironi, och samtidigt hela tiden en blick och innerlighet som är redo att fånga upp andra nyanser och ser det som går utanför ramen. Som bilden av jul.

– Vi borde bli bättre på att ge många olika bilder på hur en jul kan vara. Vi lanserar en bild som på många sätt är en utopi.

Julen som stillhet, mys, lycka och i viss mån högtidlighet, med familjen som samlas kring god mat och julklappar. Det är långt ifrån allas vardag.

– De andra rösterna hörs inte. De som pratar om och upplever en annan jul. Det är många som tvingas, eller väljer, att fira på andra sätt.

På julafton kommer det finnas ett alternativt sätt att fira jul i Varbergs församlingshem på Sveagatan. I viss mån följer det traditionen för det kommer serveras jultallrik, vara sång och underhållning, en kort julandakt, den traditionsenliga ris à la malta och julgodis. En del traditioner kommer inte att följa med in i det här julfirandet.

– Vi kommer inte dit med alla familjehistorier som kan förstöra för en del. Alla kommer för att ha en god stund. Det finns goda förutsättningar för att det här ska bli riktigt härligt och underbart.

Kerstin är en av de som tillsammans med ideella och andra anställda gör det möjligt för Varbergs församling att bjuda in till en jul för de som inte har en annan plats att fira jul på.

– Jag tänker att vi gör det för gemenskapens skull. Att bereda en plats och en stund för gemenskap. Det är här och nu, en stund tillsammans.

Av Kent Pettersson
Texten är även publicerad i Var med 2021 nummer 4

En man och ett barn som leker tillsammans.

Artiklar

Berättelser från vardag och verklighet som speglar livet.

Gemenskap

Ibland kan det vara gott att träffa andra, dricka en kopp kaffe eller te och samtala med andra. Kanske lyssna på ett föredrag eller lite musik. Du kanske hellre vill göra något tillsammans med andra. Här kan du utforska och dela livet med någon annan och Gud.