Att resa sig upp

Hösten 2018 fick Varbergs församling besök av två av Franciskanerbröderna som verkar i staden Roman i Rumänien.

Fader Lucien berättar engagerat. Inte så konstigt med tanke på att han pratar om det som är hans liv, det han står mitt i och det hans hjärta brinner för.

Han och fader Georges är i Apelvikshöjds kyrka och berättar om arbetet de tillsammans med sex andra franciskanerbröder utför i staden Roman i Rumänien.

– I skolan är barnen glada och säger: Fader, det är som i himlen och hemma är det som helvetet, säger fader Lucien.

Han står i mitten av kyrkan och pratar fritt om sin vardag. Ladugårdar som byggdes på dikator Ceausescus tid hade plats för 800 kor och nu är de hem för mer än 1000 människor. Myndigheterna i staden Roman flyttade romer från olika ställen och tvingade dem att bo där. Där arbetar bröderna för att skapa en bättre tillvaro för romerna.

Franciskanerbrodern pratar på engelska och stiftsdiakon Sara Ivarsson översätter till svenska. Ofta skojar fader Lucien med Sara om att översättningen tar så lång tid. Han verkar tro att de flesta av de drygt 80 lyssnarna förstår engelska redan men så är nog inte fallet.

Några barn spelar fotboll framför en av de gamla ladugårdarna som nu är bostad för fattiga romer. Foto: Tomas Pettersson

Diakoni är trons kärna

Kvällen inleddes med att Per Eckerdal, förre biskopen i Göteborgs stift, berättade om sina besök i Roman när han fått se arbetet och kopplingen till diakoni.

– När man pratar om diakoni är det själva hjärtpunkten i kristen tro. Det är inte något som är en konsekvens av tron. Det är själva kärnan, sa Per Eckerdal.

Med eftertryck och allvar i rösten citerar han bibeln och betonar att det handlar om att se sin nästa.

– Att älska sin nästa, hur ska det komma till utlopp? Om än aldrig så hjälplös får en annan människa aldrig bli ett objekt som vi har lust att ge en liten slant till. Det handlar om att ge en annan människa kraft att ta tag i sina egna förmågor.

Riktigt arbete

Franciskanernas projekt handlar om just detta. Att hjälpa människor att resa sig. Romer hör till de fattigaste i Europa och är väldigt utsatta. Många av dem har inte gått i skola och har ingen yrkesutbildning. Franciskanerna driver en skola för barnen och hjälper de vuxna med yrkesutbildning. Sedan flera år tillbaka odlar de lavendel som de bland annat gör lavendelolja av. En olja som går att köpa bland annat på bokborden i Varbergs församling. Bröderna har också startat en industri i liten skala som tillverkar betonghålsten som används vid byggen. Det handlar om att skapa arbete som ger en inkomst och är en hjälp att resa sig upp.

Det handlar väldigt mycket om att ge romerna en möjlighet att arbeta för att tjäna pengar och kunna försörja sig. Franciskanerna har som ambition att de inte ska vara beroende av gåvor längre. Men i nuläget är de det. Bland annat pågår det just nu en insamling så att de ska kunna köpa en lastbil som de kan frakta stenen de tillverkar på. Annars är det svårt att sälja den.

Svenska kyrkan är sen länge med och stöttar arbetet i roman. Här kan du läsa mer om insamlingen.

Texten är publicerad i Var med nr 4 2018.