När studier blir verklighet

Leonhard Franke tittar tillbaka på sitt första år som präst.

– Präst är jag alltid, även när jag inte är tjänst. Även på söndagar som jag inte är i tjänst vill jag vara i Herrens hus och går på gudstjänst.

I juni 2021 vigdes Leonhard Franke till präst i Svenska kyrkan och har nu fått göra verklighet av studierna. Det fanns saker han inte var förberedd på.

– Det jag blev mest förvånad över var hur tungt ansvar det är att vara präst, att predika, hålla i begravningar och undervisa konfirmander. Ingen hade förberett mig på hur mycket folk ändå lyssnar på en präst, säger Leonhard.

Det är hela den här grejen med att vara präst, att det är något mer än vilket jobb som helst. På något sätt behöver han tänka igenom varje handling och fundera på hur det stämmer överens med att vara präst. Även om han ändå bara är en vanlig människa är det ett faktum att om en präst gör något som går utöver det vanliga är risken större att det blir en nyhet. På något sätt förväntas det mer av präster än av andra.

Ändå har han lärt sig att det handlar om att vila i prästämbetet, det är inte han som bär det. Gud bär. Och även om Leonhard är nervös inför varje gudstjänst går han in i den med en förvissning om att han inte ska göra allt och att många andra är delaktiga och gör gudstjänsten tillsammans med honom.

Studierna hade inte förberett honom på de här sakerna i prästlivet, men de hade lagt en grund för ett tankesätt som han kunnat bygga vidare på.

– I början ville jag gärna visa hur duktig och klok jag var. Men nu vilar jag mer i ämbetet. Att se det som att vi gör det tillsamman. Alla göra sina saker. Jag kan lita på det.

Första året efter prästvigningen gör alla ett år som adjunkter. Det är som ett sorts introduktionsår. Första halvan var Leonhard i Skåne mitt under pandemin och allt var annorlunda. I januari kom han till Varberg och fick börja fira gudstjänst på riktigt lite mer som han förväntade sig, för en av sakerna hans såg fram emot som präst var just liturgin, gudstjänsten.

– Jag är väldigt tacksam för att jag kom till Varberg och har fått fira gudstjänst på så olika sätt i alla tre kyrkorna.

Text Kent Pettersson
Publicerad i var med 2022 nr 3