Om S:t Andreas kyrka

Här hittar du information om S:t Andreas kyrkas byggnadshistoria och sevärdheter. Du hittar också information om S:t Andreas kyrkas vision och styre, lediga jobb i Svenska kyrkan Malmö samt information om hur du engagerar dig ideellt och hur du blir medlem i Svenska kyrkan.

S:t Andreas kyrka är en del av S:t Petri församling

S:t Andreas kyrka tillhör S:t Petri församling. I S:t Petri församling ingår även S:t Petri kyrka.

Här hittar du en översikt över alla församlingar i Svenska kyrkan Malmö och de kyrkor som ingår.

Kyrka i sten med tillhörande klocktorn

S:t Andreas kyrkas historia

S:t Andreas kyrka vid Fridhemstorget i Malmö ritades av Thorsten Roos och Bror Thornberg. Kyrkan invigdes 1959.

Rött tegelhus med vita putsade detaljer.

S:t Andreasgården

S:t Andreasgården på Rosenholms allé 10b fungerade från 1952 som församlingshem till S:t Andreas kyrka. Här hade många av kyrkans grupper och mötesplatser sitt hem. Nu är S:t Andreasgården inte längre i kyrkans ägo och har ersatts av nya lokaler i S:t Andreas kyrka.

Telefonikon, kartikon och e-postikon

Kontakta S:t Andreas kyrka

Du når expeditionen på 040-27 90 72. Diakonimottagningen når du på 040-27 90 78 eller 040-27 90 79. Bokning av dop, bröllop och begravning görs på 040-27 90 01 vardagar kl. 9–15, lunchstängt kl. 12–12.30. Kyrkogårdsförvaltningen når du på 040-27 92 00.

Kontakta förtroendevalda i S:t Petri församlingsråd

Här hittar du kontaktuppgifter till förtroendevalda i S:t Petri församlingsråd där S:t Andreas kyrka, S:t Petri kyrka och S:t Nicolai kapell ingår.

Kvinna i ärmlös klänning med prästkrage i bakgrunden kyrkfönster

Jobba hos oss

Här hittar du information om lediga tjänster samt länkar till vidare läsning om utbildningsvägar och yrken inom Svenska kyrkan.

Servering av soppa från ett mobilt soppkök

Engagera dig som ideell

Ge av din tid och ditt engagemang till arbetet i Svenska kyrkan Malmö. Just du och din erfarenhet kan göra skillnad för en annan människa. Tillsammans bygger vi kyrkan.

En kvinnlig diakon sitter och pratar med ett gäng ungdomar.

Bli medlem i Svenska kyrkan

Välkommen att bli medlem i Svenska kyrkan. Skicka din intresseanmälan via formuläret så tar vi kontakt med dig.

Kvinna på huk framför flicka i en kyrka.

Utträde ur Svenska kyrkan

Som medlem är du viktig och du bidrar på olika sätt till kyrkans liv och verksamhet. Här får du veta hur avslutar ditt medlemskap. Att gå ur kyrkan kostar ingenting.

Fakta om kyrkan

Låt statistik, ekonomi och historia berätta mer om Svenska kyrkan.