Bild på snedden där en flaggstång med rödgul flagga, klocktorn och kyrkofasad syns.
Foto: Ajan Gendel

S:t Andreas kyrka

S:t Andreas kyrka är en modern arkitektonisk pärla. I kyrkan finns konstverk av några av 1900-talets mest uppskattade konstnärer. Kyrkan ligger vid Fridhemstorget i Malmöstadsdelen Slottsstaden. S:t Andreas och S:t Petri utgör tillsammans S:t Petri församling.

En hög med knäckebröd. I bakgrunden anas en semla.

Fastan – tid för eftertanke och bön

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron. Den kristna fastan pågår i 40 dagar, från askonsdagen 14/2 till påskafton 30/3. Här kan du läsa mer om fastan och ta del av allt som händer i Malmös kyrkor.

Liggande violett tyg med en törnekrona ovanpå.

Fastetid till påsk i S:t Andreas

Under fastetiden finns möjlighet att följa Jesu väg fram till korset. Följ passionsdramat under Jesu sista dagar i livet i stilla veckan. Vi vandrar i år tillsammans med evangelisten Matteus.

Gula klockformade blommor mot solljus.

Stilla veckan och påsken i S:t Andreas

Här är alla tider för Stilla veckan med inledning på Palmsöndagen samt påskfirandet, 24 mars–1 april.

En vindpinad tall på ett fält vid vattnet.

Retreater i vardag eller avskildhet

Dra dig tillbaka och hitta en djupare nivå inom dig. Antingen som en del av vardagslivet eller i avskildhet på Äspögården, i närheten av Smygehamn, några dagar i pingst.

Två män sitter framför en orgel, mannen till vänster håller i en gitarr.

Vårens konserter

Här finns vårens alla konserter samlade. Att se fram emot är bl a Dvořáks Stabat mater samt besök av den brittiske orgelvirtuosen Thomas Trotter, en av världens främsta konsertorganister. Konsertvåren inleds 3 februari med gitarr- och orgelmusik framförd av Göran Söllscher och Anders Johnsson.

Tre personer, från vänster en äldre man med skägg, en blond kvinna med glasögon i prästskjorta och en man med mörkt hår och långt skägg.

Föreläsningar under våren

Vi ser fram emot besök av tre föreläsare, Johan Åberg, Gita Andersson och Fredrik Beverhjelm. Föreläsningarna äger rum i S:t Andreas församlingssal tre söndagar i mars, april och maj.

Händer från två personer klädda i gröna nyanser i närbild.

Samtalsgrupper i S:t Andreas

Att få dela tankar om livet tillsammans med andra människor är en stor gåva. I S:t Andreas kyrka erbjuder vi flera möjligheter till detta genom olika smågrupper/ samtalsgrupper. Kanske finns det en grupp för dig också.

En gul rykande kaffekopp.

Mötesplatser

I S:t Andreas kyrka finns många öppna mötesplatser där du kan umgås och prata med andra, fika, ta del av underhållning, handarbeta, fynda secondhandkläder eller helt enkelt bara vara.

Kyrkobesökare i kyrkbänkarna lyssnar på prästen som predikar.

Fira gudstjänst i S:t Andreas kyrka

Många människor samlas till gudstjänst i S:t Andreas kyrka varje vecka och här finns rum för ännu fler. Välkommen att fira högmässa, morgonmässa, middagsbön, kvällsmässa, våga vara-mässa eller familjegudstjänst.

Barn framför väggmålning med bibliska scener klädda i olika färger sedda bakifrån, de sträcker armarna uppåt.

Öppet hus & Körer för barn och unga

Välkommen att vara med i våra olika grupper för barn och unga. Öppet hus för dig som är hemma med barn och körer för olika åldrar.

Två unga tjejer på en strand som med sina armar bildar ett hjärta.

Du är viktig – engagera dig ideellt

Tillsammans vill vi forma kyrkans liv utifrån de gåvor och möjligheter som Gud utrustat oss var och en med. Därför behövs du. Som en av S:t Andreas kyrkas ideella får du göra en viktig insats för andra människor och vara en del av ett sammanhang.

Telefonikon, kartikon och e-postikon

Kontakta S:t Andreas kyrka

Du når expeditionen på 040-27 90 72. Diakonimottagningen når du på 040-27 90 78 eller 040-27 90 79. Bokning av dop, bröllop och begravning görs på 040-27 90 01 vardagar kl. 9–15, lunchstängt kl. 12–12.30. Kyrkogårdsförvaltningen når du på 040-27 92 00.

S:t Andreas kyrkoblad våren 2024

Kyrkoblad för S:t Andreas kyrka med gudstjänster, konserter och evenemang, reportage samt alla verksamheter från fastetid till pingst.

Nyheter S:t Andreas kyrka

Stilla veckan och påsken i S:t Andreas

Fastetid till påsk i S:t Andreas

Retreater i vardag eller avskildhet