Foto: Jens C Hilner

Husie församlingshem och Syster Astrids kyrka

I Husie, en stadsdel med blandad bebyggelse i form av villor och lägenheter och med närhet till både stad och natur, hittar du Husie församlingshem. Församlingshemmet är mötesplatsen där du kan fira söndagens mässa i Syster Astrids kyrka, besöka kafé och loppis som drivs av ideella medarbetare eller vara med i aktiviteter som erbjuds för alla åldrar. Husie församlingshem och Syster Astrids kyrka tillhör Husie församling. Övriga kyrkor som ingår i Husie församling är Husie kyrka, Kirsebergskyrkan och Södra Sallerups kyrka.

Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

Stilla veckan och påsk i Husie församling

Var med om påskens stora mysterium och upplev den fängslande berättelsen om Jesus sista dagar. Var med på gudstjänster i Husie kyrka , Syster Astrids kyrka eller i Kirsebergskyrkan. Lyssna till konserten- Stabat Mater i Husie kyrka. På annandag påsk kan du gå en Emmausvandring från Kirsebergskyrkan till Husie församlingshem. Se kalendern för datum och tider.

Ett litet barn håller i en hjärtformad våffla.

Påsklovskul

Måndag 25 mars i Kirseberg och tisdag 26 mars kl. 14-17 i Husie församlingshem

Folkliga toner med Trinning Lördag 13 april kl. 16 i Husie kyrka

Från polska till koral. På fiol, kontrabas, gitarr och sång delar Anna, Karin och Åsa i Trinning med sig av sin folkmusikskatt.

Några mammor sitter i en ring på golvet med sina bebisar. En bebis har en maracas i munnen.

Mötesplatser för föräldrar och barn

I Husie församlingshem har du möjligheten att träffa andra föräldrar med barn i våra öppna verksamheter. För de mindre barnen har vi babykafé där du kan även ta med syskon eller kom till vårt onsdagskafé som är öppet för alla , kanske väntar du på ditt barn i kören eller är sugen på matig fika, pyssel finns framme till barnen.

Loppis i Husie församlingshem

Loppisen är öppen onsdagar kl. 16-18 Torsdagar kl. 11-15 Loppisen behöver ständig påfyllning av mindre loppisprylar, leksaker samt hela och rena barnkläder. Ej vuxenkläder och större inredning samt möbler. Inlämning av saker till loppisen sker torsdagar kl. 10-14. Intäkterna går till internationella projekt.

Anmäl dig till digitalt nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrev från kyrkorna i Husie församling

I nyhetsbrevet hittar du aktuella händelser i de kyrkor som tillhör Husie församling det vill säga Syster Astrids kyrka i Husie församlingshem, Husie kyrka, Södra Sallerups kyrka samt Kirsebergskyrkan. Anmäl dig här så får du det digitala nyhetsbrevet en gång i månaden.

Boka dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. Dopet är en gåva och ett löfte om att Gud alltid har omsorg om dig. Det är en fest för att välkomna livet. Här kan du boka dop i Svenska kyrkan Malmö via webbokningen.

En hög med knäckebröd. I bakgrunden anas en semla.

Fastan – tid för eftertanke och bön

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron. Den kristna fastan pågår i 40 dagar, från askonsdagen 14/2 till påskafton 30/3. Här kan du läsa mer om fastan och ta del av allt som händer i Malmös kyrkor.

Aktuellt i Husie församling

Folkliga toner med Trinning Lördag 13 april kl. 16 i Husie kyrka

Stilla veckan och påsk i Husie församling

Publicerad:

Vill du prova på att måla eller utveckla ditt måleri?

Publicerad:

Åtta onsdagar med start 10 april träffas vi i Kirsebergskyrkan, du arbetar självständigt och tar med dig eget material och det du vill fika. Du kan få stöd och hjälp i att utveckla ditt målande. Vi formar innehållet i varje träff tillsammans.Tillfällena leds av Per Lundström och aktiviteten sker i samverkan med Sensus. Anmäl dig till vårens tillfällen.

Södra Sallerups kyrka är vinterstängd

Kyrkan beräknas öppna på Kristi himmelsfärdsdag 9 maj

Engagera dig ideellt i Husie

Två kvinnor sitter vid matbordet och pratar.
Foto: Johannes Frandsen

Att engagera sig är både att ge och att få något tillbaka. Vad vill och kan du bidra med?  Kontakta oss på 040-27 93 50 vid intresse och mer information.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva