Hyllie kyrka

Gemenskap, enkelhet och sång präglar verksamheten i Hyllie kyrka. Här är trösklarna låga och alla är välkomna. I församlingen finns stora kontraster mellan socialt utsatta och socialt välmående områden och den diakonala insatsen är stor. Verksamheten Moment 22 är en del av den. Hyllie kyrka tillhör Hyllie församling, I Hyllie församling ingår även S:t Mikaels kyrka.

En hög med knäckebröd. I bakgrunden anas en semla.

Fastan – tid för eftertanke och bön

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron. Den kristna fastan pågår i 40 dagar, från askonsdagen 14/2 till påskafton 30/3. Här kan du läsa mer om fastan och ta del av allt som händer i Malmös kyrkor.

Fastekalender 2024

På Askonsdagen börjar en 40 dagar lång fasta och förberedelsetid inför påsken. En möjlighet för eftertanke och att hitta fokus. Kanske vill du följa denna fastekalender?

En påsklilja ligger i en uppslagen psalmbok.

Fira påsk i Hyllie församling

Var med om påskens stora mysterium och upplev den fängslande berättelsen om Jesus sista dagar. Var med på passionsandakter och mässor i S:t Mikaels kyrka och Hyllie kyrka. Se kalendern för datum och tider.

Kvällsmässa och fika i Hyllie kyrka

Kom till gemenskap, musik och fika varannan tisdagskväll i kyrkan, ojämna veckor. Drop-in-fika från kl 16. Mässa kl 17.30.

En kvinnlig diakon sitter och pratar med ett gäng ungdomar.

Bli medlem i Svenska kyrkan

Välkommen att bli medlem i Svenska kyrkan. Skicka din intresseanmälan via formuläret så tar vi kontakt med dig.

Burkflärpar blir till benproteser i Asien

Sedan 1 juli 2022 har Hyllie kyrka, tillsammans med Rotary Malmö Öresund, samlat in cirka 41 kilo burkflärpar/kapsyler, som via Projekt Dåseringe i Danmark skänks till Thailand där de blir till benproteser.

Anmäl dig till digitalt nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet från Hyllie- och S:t Mikaels kyrka

Anmäl dig här så får du det digitala nyhetsbrevet en gång i månaden.

Telefonikon, kartikon och e-postikon

Kontakta Hyllie kyrka

Du når expeditionen på 040-27 93 00. Bokning av dop, bröllop och begravning görs på 040-27 90 01 vardagar kl. 9–15, lunchstängt kl. 12–12.30. Kyrkogårdsförvaltningen når du på 040-27 92 00.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Bröllop i Malmö

Planerar ni ert bröllop? Här kan du läsa om hur det går till att gifta sig i kyrkan, om vigselgudstjänsten, hur ni gör för att boka präst och kyrka och planerade drop-in-vigslar i Malmös kyrkor. Du hittar också information om att vigas utomlands.

Dopet är Livets första fest

Dopet är ett tillfälle att fira och tacka för det barn som kommit. Dopet kan hållas enkelt med färre personer eller med fler, i kyrkan eller som utomhusdop i någon av kyrkans trädgårdar.

Boka dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. Dopet är en gåva och ett löfte om att Gud alltid har omsorg om dig. Det är en fest för att välkomna livet. Här kan du boka dop i Svenska kyrkan Malmö via webbokningen.

En kvinna har ett halssmycke i silver i form av ett kors med en duva omgärdat av en cirkel.

Få stöd av kyrkan

Diakoni kallas ibland för kyrkans sociala arbete. Det kan handla om att du behöver prata med någon när livet känns svårt eller att du behöver stöd på annat sätt. Hyllie kyrka driver även verksamheten Moment 22 som syftar till att stödja människor som har hamnat i moment 22 i livet. Den som får stöd, kunskap och mod kan själv gå vidare – och känna sig starkare.

Mobiltelefon på bord

Jourhavande präst

Jourhavande präst tar emot samtal alla dagar 21–06, även om du befinner dig utomlands. Du kan ringa om du är ledsen, rädd, orolig, eller känner dig ensam. Ring 112 och be att få tala med Jourhavande präst.

Texten Prata hjälper mot gul bakgrund och närbild på medelålders man med skägg och mustach

Boka samtal med en diakon

Svenska kyrkan Malmö erbjuder samtalsstöd för alla, oavsett ålder, sexualitet eller religion. Det är helt kostnadsfritt och utan journaler. Du väljer själv om samtalet ska ske digitalt, via telefon eller som fysiskt möte. Ingen fråga är för stor eller för liten.

Aktuellt från Hyllie kyrka

Fira påsk i Hyllie församling

Publicerad:

Vill du sjunga i barnmusikal?

Publicerad:

Vi behöver fler barn till vårens musikal Ogräs i rabatten som spelas söndagen 21/4 kl. 11 i S:t Mikaels kyrka.

Bibelsamtal och Alphakurs på persiska

Publicerad:

Nu erbjuds möjligheten till andlig fördjupning och till att utforska vad kristen tro är och vad det innebär att leva som kristen, på persiska i S:t Mikaels kyrka.

Häng med i nya videopodcasten

Publicerad:

Vill du lära känna andra kristna ungdomar? Kom och testa att vara med i gemenskapen i nya videopodcasten, där unga vuxna nätverkar och utforskar den kristna tron tillsammans.

Burkflärpar blir till benproteser i Asien

Publicerad:

Vi tror på alla människors lika värde. Vi gör skillnad.