Röd tegelkyrka mitt i ett bostadsområde
Foto: Marko Wramén

S:ta Maria kyrka

S:ta Maria kyrka på Södervärnsgatan 8 vid Möllevången är ett diakonalt center i Malmö. Här finns bland annat Café Maria och Maria klädförråd. S:ta Maria kyrka tillhör S:t Johannes församling. Övriga kyrkor som ingår i S:t Johannes församling är S:t Johannes kyrka, S:t Matteus kyrka och S:t Pauli kyrka.

Kvinna i prästkrage och man i diakonskjorta

Här får barnen prata om sin sorg - tillsammans med andra i samma situation

Hur pratar man med barn om sorg? I särskilda sorgegrupper möts barn som förlorat en förälder eller ett syskon. Här får de möjlighet att prata öppet om sina tankar och känslor med andra barn i samma situation.

Skjortor och byxor hänger på galgar på en klädställning.

Maria klädförråd

Maria klädförråd i S:ta Maria kyrka förmedlar skänkta kläder och skor till behövande barn, tonåringar och vuxna. För att besöka klädförrådet behöver du boka tid och det är du välkommen att göra under öppettiderna. Glöm inte att ta med legitimation.

Kom och sjung i Mariakören

En kör för alla, oavsett förkunskaper, varje torsdag vid lunchtid i församlingssalen i S:ta Maria kyrka.

Hylla med toalettrullar, handdukar och tvål.

Dusch

I S:ta Maria kyrkans källare finns möjlighet att duscha utan kostnad måndag, tisdag, torsdag och fredag kl. 9–12.

Juridikcentrums logotyp. En röd droppe med en våg med två skålar.

Juridisk rådgivning

Varje tisdag kl. 10–11.45 kan du få juridisk rådgivning i S:ta Maria kyrka (ingång via kyrkan). För rådgivningen står juriststudenter från Juridikum vid Lunds universitet.

Två urnor står bland ormbunksblad på ett bord i kyrkan.

Begravning

Begravning bokar du lättast genom att ta kontakt med en begravningsbyrå. Har du frågor om olika begravningsskick kan Kyrkogårdsförvaltningen hjälpa dig.

Aktuellt från S:ta Maria kyrka