Om S:ta Maria kyrka

Här hittar du information om S:ta Maria kyrkas byggnadshistoria och sevärdheter. Du hittar också information om S:ta Maria kyrkas vision och styre, lediga jobb i Svenska kyrkan Malmö samt information om hur du engagerar dig ideellt och hur du blir medlem i Svenska kyrkan.

S:ta Maria kyrka är en del av S:t Johannes församling

S:ta Maria kyrka tillhör S:t Johannes församling. Övriga kyrkor som ingår i  S:t Johannes församling är S:t Johannes kyrka, S:t Matteus kyrka och S:t Pauli kyrka.

Här hittar du en översikt över alla församlingar i Svenska kyrkan Malmö och de kyrkor som ingår.

S:ta Maria kyrkas historia

S:ta Maria kyrka vid Möllevången och Södervärn kom till 1963 efter en ombyggnad av Möllevångens kyrka. För ritningarna stod de kända Malmöarkitekterna Thorsten Roos och Bror Thornberg. Kyrkan är dekorerad med vackra glasmålningar och en stor mosaik av konstnären Bo Beskow.

Telefonikon, kartikon och e-postikon

Kontakta S:ta Maria kyrka

Här hittar du telefonnummer och e-postadresser till personalen i S:ta Maria kyrka. Ring växeln på 040-27 90 00 om du inte vet vem du ska prata med. Bokning av dop, bröllop och begravning görs på 040-27 90 01 vardagar kl. 9–15, lunchstängt kl. 12–12.30. Kyrkogårdsförvaltningen når du på 040-27 92 00.

Kontakta förtroendevalda i S:t Johannes församlingsråd

Här hittar du kontaktuppgifter till förtroendevalda i S:Johannes församlingsråd där S:t Johannes kyrka, S:t Matteus kyrka, S:t Pauli kyrka och S:ta Maria kyrka ingår.

Kvinna i ärmlös klänning med prästkrage i bakgrunden kyrkfönster

Jobba hos oss

Här hittar du information om lediga tjänster samt länkar till vidare läsning om utbildningsvägar och yrken inom Svenska kyrkan.

Servering av soppa från ett mobilt soppkök

Engagera dig som ideell

Ge av din tid och ditt engagemang till arbetet i Svenska kyrkan Malmö. Just du och din erfarenhet kan göra skillnad för en annan människa. Tillsammans bygger vi kyrkan.

En kvinnlig diakon sitter och pratar med ett gäng ungdomar.

Bli medlem i Svenska kyrkan

Välkommen att bli medlem i Svenska kyrkan. Skicka din intresseanmälan via formuläret så tar vi kontakt med dig.

Kvinna på huk framför flicka i en kyrka.

Utträde ur Svenska kyrkan

Som medlem är du viktig och du bidrar på olika sätt till kyrkans liv och verksamhet. Här får du veta hur avslutar ditt medlemskap. Att gå ur kyrkan kostar ingenting.

Fakta om kyrkan

Låt statistik, ekonomi och historia berätta mer om Svenska kyrkan.