S:ta Maria kyrkas historia

S:ta Maria kyrka vid Möllevången och Södervärn kom till 1963 efter en ombyggnad av Möllevångens kyrka. För ritningarna stod de kända Malmöarkitekterna Thorsten Roos och Bror Thornberg. Kyrkan är dekorerad med vackra glasmålningar och en stor mosaik av konstnären Bo Beskow.

S:ta Maria kyrkas byggnadshistoria

Huset byggdes redan 1928 som församlingshus åt dåvarande Västra Skrävlinge församling efter ritningar av August Ewe och Carl Melin som också har ritat Heliga trefaldighetskyrkan i Malmö.

1 januari 1949 invigdes byggnaden som kyrkorum åt då nybildade Möllevångens församling och fick namnet Möllevångens kyrka.

1963 byggdes dåvarande Möllevångens kyrka om och fick sin nuvarande utformning efter ritningar av arkitekterna Thorsten Roos och Bror Thornberg. Roos har – som ingen annan arkitekt – präglat Malmö. Han har satt sin signatur på omkring 500 byggnader i staden, bland andra Kronprinsen och S:t Andreas kyrka som han ritade tillsammans med Thornberg.

När den ombyggda Möllevångens kyrka återinvigdes på första advent 1963 döptes kyrkan om till S:ta Maria kyrka, helgad åt jungfru Maria.

Kyrkorummet är utformat som en basilika, ett enkelt, fyrkantigt rum med platt tak och ett mittskepp och två sidoskepp.

Sevärdheter

Glasmålningar och mosaik av Bo Beskow

Konstnären Bo Beskow har smyckat S:ta Maria kyrka med både glasmålningar och mosaik, från vapenhuset och fram till korväggen. Andra kända verk av Beskow är glasmålningarna i Skara domkyrka och de stora målningarna i FN-byggnaden i New York.

Altaret och predikstolen

Altaret och predikstolen är tillverkade av Ölandskalksten. På ena sidan av predikstolen finns en inhuggen inskription över kyrkans tillkomst och att dess arkitekter var Thorsten Roos och Bror Thornberg.

Dopfunt från Orrefors glasbruk

Dopfunten i S:ta Maria kyrka är gjord av glasformaren Sven Palmqvist, verksam vid Orrefors glasbruk i Småland. Den är tillverkad av glasprismor.

Glasprismor formar en dopfunt
Dopfunten av glasprismor i S:ta Maria kyrka är tillverkad av Orrefors glasbruk. Foto: Svenska kyrkan Malmö

Kyrkans huvudorgel

S:ta Maria kyrkans huvudorgel byggdes ursprungligen till Caroli kyrka i Malmö 2002 av Patrik Colini i Bryssel. Orgeln flyttades till S:ta Maria kyrka 2012 när Caroli kyrka avkristnades.

Orgelpipor
Orgeln i S:ta Maria kyrka byggdes 2002 till Caroli kyrka och flyttades hit 2012 då Caroli kyrka avkristnades. Foto: Gunnar Menander

Klocktornet och klockorna

Invid S:ta Maria kyrka står ett 25 meter högt klocktorn från 1963. I tornet sitter de tre kyrkklockorna: storklockan, mellanklockan och lillklockan.

Storklockan gjöts 1963 av M&E Ohlssons klockgjuteri i Ystad. På klockan står det

O land, land, land, hör Herrens ord.

Mellanklockan är från 1928 och gjöts av Bergholtz klockgjuteri i Stockholm till Västra Skrävlinge församlingshus. På denna står det

Hör Gud ännu sin nåd dig bjuder.

Lillklockan från 1950 är också den gjuten av Bergholtz i Stockholm. På klockan står bland annat

Ring in gudstjänsttid. Sjung in arbetstid. Bed in hjärtefrid.

Klocktorn i rött tegel
Klocktornet utanför S:ta Maria kyrka byggdes 1963. Foto: Gunnar Menander

Bronsskulptur av Axel Wallenberg

Utanför kyrkan står en bronsskulptur av Axel Wallenberg. Den föreställer den helige Kristoffer som bär Jesus. Kristoffer räknas som alla vägfarandes skyddshelgon.

Bronsskulptur som föreställer den helige Kristofer som bär på Jesus
Utanför S:ta Maria kyrka står en bronsskulptur av Axel Wallenberg som föreställer den helige Kristofer som bär på Jesus. Foto: Gunnar Menander

S:ta Maria kyrka

S:ta Maria kyrka kom till 1963 då dåvarande Möllevångens kyrka byggdes om. Kyrkan är ritad av Thorsten Roos och Bror Thornberg. Kyrkan är invändigt dekorerad av konstnären Bo Beskow.

Se hur S:ta Maria kyrka ser ut inuti med Google View 360

Öppettider

Kyrkan är öppen måndag, tisdag, torsdag och fredag kl. 9–12. Även öppet i samband med gudstjänst.

Antal platser

Under pandemin tillåts max 50 personer i kyrkan (inkl. personal). I vanliga fall har kyrkan 400 platser.

Altargångens längd
Antal bänkvaser/bänkljus
Barnhörna

Nej.

Tillgänglighet

Ramp från gångväg vid Nobelvägen till huvudentrén. Handikapparkering utanför kyrkan. HWC. Hörslinga.

Wifi

Anslut till "Svenska kyrkan Gäst". Starta din webbläsare. Logga in. Anslut med dina inloggningsuppgifter. Har du inte något konto väljer du "Skapa konto" och följer instruktionerna. OBS! Du måste verifiera din e-post inom 10 minuter första gången du ansluter.

Södervärnsgatan 8, Malmö på Google Maps