Två kvinnor bakom ett podium täckt av regnbågsflaggan.
Foto: Universitetskyrkan

Universitetskyrkan - för dig som är student eller anställd vid Malmö universitet

I Universitetskyrkan vid Malmö universitet arbetar en präst från Svenska kyrkan Malmö och en pastor från Equmeniakyrkan. Båda finns tillgängliga för samtal för dig som är student eller anställd vid universitetet, oberoende av din tro, kön eller sexuell läggning.

Samtal med präst eller pastor

Universitetskyrkan vid Malmö universitet erbjuder både studenter och anställda vid Malmö universitet samtalsstöd. Här jobbar en präst från Svenska kyrkan och en pastor från Equmeniakyrkan i Malmö.

Studietiden kan vara en kamp på grund av saker som sker i tillvaron. En människas liv består av relationer som ständigt är i rörelse. Många gånger behöver vi någon att anförtro oss åt och att tala med. Både universitetsprästen och pastorn har många års erfarenhet av samtal med människor i olika skeden av livet, om allt som rör livet och att vara människa. Det behöver inte handla om religion och tro.  Du kan t.ex. prata om sorg, livskriser, relationsproblem eller existentiella frågor. Ett samtal kan vara första steget mot en förändrad livssituation. Du kan komma en enstaka gång eller under en längre period, beroende på vad du vill och behöver.

Tveka inte att höra av dig och boka ett samtal. Det råder absolut tystnadsplikt och inga anteckningar eller journaler förs.

Boka samtal

Mejla till universitetskyrkan@mau.se för att boka samtal.

Mötesplatser/ meeting places

Drop in till universitetsprästerna

Torsdagar kl.11.30 – 12.30
Plats: Nereus, bredvid receptionen

Breakfast and breathing space

Thursdays of odd weeks at 9-10 AM, start April 11
Location: Café Niagara (2nd floor)

We eat some breakfast at cost price and talk about issues that affect our lives, e.g. Hope; Peace; Community; Faith; Meaningfulness etc. We decide topics together. Start week 15 (11/4) Welcome! For more information/questions email: universitetskyrkan@mau.se

Frukost och andrum

Torsdagar udda veckor kl. 9-10, start 11 april
Plats: Café Niagara (2:a vån.)

Vi äter lite frukost till självkostnadspris och samtalar om frågor som påverkar våra liv, t.ex. Hopp; Frid; Gemenskap; Tro; Meningsfullhet etc. Vi bestämmer ämnen tillsammans. Start vecka 15 (11/4) Välkommen!
För mer information/frågor maila: universitetskyrkan@mau.se

Mötesplatser på stan

Gränsland - onsdagar i S:t Johannes kyrka

Gränsland är en mötesplats mellan existens och kultur. Vi börjar med en enkel mässa kl. 17.30 följt av kvällens program kl. 18. Gå till vårens program för Gränsland. Följ Gränsland på Facebook

Studentgrupp - varannan torsdag i S:t Petri kyrka

Mässa i kyrkan kl. 18, därefter samtal och fika i S:t Petri kammare som ligger mitt emot kyrkan. Vi samtalar om livets stora frågor. Varannan torsdag med start 26 januari 2023.

Regnbågsscen - S:t Pauli kyrka

Regnbågsscen i S:t Pauli kyrka är en mötesplats för alla livets färger. Under regnbågen möts musik, föredrag, poesi, konst och humor med bön, tankar från bibeln, psalmsång och ljuständning. Regnbågsscen är en mötesplats för HBTQIA+ och kristen tro. En mötesplats för dig som är nyfiken eller söker ett sammanhang. På S:t Pauli kyrkas webbplats hittar du vårens datum för Regnbågsscenen

Hämta andan i de stilla rummen

På Malmö universitet finns tre stilla rum där studenter och anställda ges möjlighet till kontemplation och egen andakt. Ett finns i Orkanens universitetsbibliotek, ett på Tandvårdshögskolan och ett på institutionen för Hälsa och Samhälle.

Rum för alla, oavsett tro, kön eller sexuell läggning

Rummen är öppna för alla, oavsett religiös tillhörighet, kön eller sexuell läggning. Rummen är inte konfessionella vilket innebär att inventarier och utsmyckning inte speglar en specifik religion.

Det går inte att boka de stilla rummen utan användandet sker spontant och med respekt för olika religiösa uttryck och inriktningar.

Universitetskyrkan

Boka samtal

universitetskyrkan@mau.se

Vi som jobbar här

Sofia Tunebro, präst i Svenska kyrkan
sofia.tunebro@mau.se
Monica Alhbin, pastor i Equmeniakyrkan
monica.alhbin@mau.se

Universitetskyrkan finns i Studentcentrum Nereus

Neptuniplan 7, 211 18 Malmö (länk till Google Maps)

Universitetskyrkans stilla rum finns på:

Facebooks logotyp, vitt gement f på blå botten.

Universitetskyrkan på Facebook

Universitetskyrkan i Malmö finns på Facebook

Logotyp för instagram

Universitetskyrkan på Instagram