Flygbild över S:t Petri kyrka under en klarblå himmel och med Turning Torso i bakgrunden.
Foto: Marko T Wramén

S:t Petri kyrka

S:t Petri kyrka ligger i hjärtat av Malmö. En plats där Gud och människa möts mitt bland kultur och kommers. I denna vackra kyrka med rötter tillbaka till 1300-talet förenas tradition med förnyelse i vardag och i högtid. S:t Petri och S:t Andreas utgör tillsammans S:t Petri församling.

Montage som visar en kortklippt kvinna med glasögon i prästklädsel samt påskliljor i sol.

Stilla veckan och påsken i S:t Petri

Här är alla tider för Stilla veckan med inledning på Palmsöndagen samt påskfirandet, 24 mars–1 april. Passionsläsningar 18–28 mars vardagar kl. 12.10.

Törnekrona mot gul bakgrund.

The Passion of St John

”Jag skrev färdigt vårt stycke för tio minuter sedan. Jag är så lycklig. Det är 100 minuter av ren kärlek.” Så uttryckte sig Sven-David Sandström om sitt nyskrivna opus som hade premiär 2016. Palmsöndagen 24 mars framförs det i S:t Petri kyrka av Petri Sångare, solister samt Friiskvartetten under ledning av Karin Oldgren.

En hög med knäckebröd. I bakgrunden anas en semla.

Fastan – tid för eftertanke och bön

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron. Den kristna fastan pågår i 40 dagar, från askonsdagen 14/2 till påskafton 30/3. Här kan du läsa mer om fastan och ta del av allt som händer i Malmös kyrkor.

Åsna i papp med instruktionstext på papper knuten om halsen och palmblad.

Påskvandra med åsnan Nubis

Upptäck S:t Petri kyrka som är 705 år och lär mer om påsken tillsammans med åsnan Nubis. När du hittat åsnans alla gömställen, finner du också en liten överraskning att ta med hem!

En grupp svartklädda män och kvinnor som sitter eller står på trappsteg framför ett altare.

Sångens kraft med Motettkören

S:t Petri Motettkör växer och utvecklas under ledning av Kristina Wessman Svensson. Nu väntar en spännande vår med två konserter i S:t Petri kyrka samt en körresa till Berlin.

En skummande våg mot violett himmel.

Fördjupad tro

Varannan tisdag från 2 april välkomnas unga vuxna och andra intresserade av andlig fördjupning till föredrag med efterföljande samtal/frågestund. Gruppen leds av Gunnar Pelinka. Anmälan krävs.

Illustration med tecknade valv och texten Musik i S:t Petri kyrka våren 2024.

Vårens konserter

Nu är musikprogrammet för våren 2024 här! Det trycks just nu och finns att hämta i S:t Petri kyrka från lördag 24 februari, men så länge kan du läsa och bläddra i det här på hemsidan.

Sjungande ungdomar klädda i svart framför altartavla.

Körer för alla åldrar i S:t Petri

Är du intresserad av att sjunga i S:t Petri kyrka? Vi har körer för alla åldrar att välja bland.

Ett modernt spelbord för orgel med sidopaneler som fungerar som touch screens.

Tolv o tie: Lunchmusik

Varje onsdag året runt ges en lunchkonsert i S:t Petri kyrka kl 12.10. Det är en mångårig tradition som lockar en stor publik. För det mesta blir det orgelmusik, men variation förekommer.

Telefonikon, kartikon och e-postikon

Kontakta S:t Petri kyrka

Du når expeditionen på 040-27 90 43. Bokning av dop, bröllop och begravning görs på 040-27 90 01 vardagar kl. 9–15 , lunchstängt kl. 12–12.30. Kyrkogårdsförvaltningen når du på 040-27 92 00.

Samtal och stöd genom hela livet

Genom diakoni, Svenska kyrkans sociala arbete, kan du få stöd av kyrkan i form av samtal och i kontakten med myndigheter. Kyrkan driver också många mötesplatser där du kan träffa och umgås med andra.

AKTUELLT FRÅN S:T PETRI KYRKA

Stilla veckan och påsken i S:t Petri

Påskvandra med åsnan Nubis

Fördjupad tro

The Passion of St John

Sångens kraft med Motettkören

S:t Petri kyrkoblad våren 2024

Kyrkoblad för S:t Petri kyrka med fastetidens och påskens gudstjänster, vårens konserter och evenemang, reportage samt alla verksamheter.