Äldre människor som sitter och dricker kaffe, i fokus tre damer.
Foto: Helena Linder Roslund

Mötesplatser

Liten & stor heter S:t Petri kyrkas öppna verksamhet för barn och vuxna. Guldkanten är en mötesplats med lunch och program. Internationella gruppen – Act Svenska kyrkan arbetar med rättvisefrågor.

En bebis på golvet tittar på ett gosedjur som föreställer ett får.

Liten och stor - en öppen mötesplats för barn och vuxna

Liten och stor är en typ av öppen förskola där barn mellan 0–5 år i sällskap av vuxna kan leka, skapa, sjunga och umgås. Enkel fika serveras till självkostnadspris. Ingen föranmälan.

Guldkanten

OBS! Inga platser kvar i vår, men det går bra att sätta upp sig på väntelista.
Guldkanten är namnet på S:t Petris återkommande luncher med efterföljande program. Vi inleder med klockringning och en kort middagsbön kl. 12.10 i S:t Petri kyrka. Därefter går vi över till S:t Petri Kammare mittemot kyrkan, där det är dukat för lunch. Sedan följer dagens program som kan vara ett inspirerande föredrag eller musikunderhållning (ca en timme). Begränsat antal platser. Plats måste bokas till alla tillfällen och betalas till Cecilia Gussing (se nedan).

Program våren 2024

Måndag 26 februari kl 12.10
Smaker av örter i gryta och på flaska
Eva Olsson driver Herbasensia och förmedlar kunskap som äldre generationer efterlämnat om den glädje och kraft som örter och växter ger. Det har varit en sådan succé för Evas föredrag på Guldkanten att hon nu återkommer för tredje gången. Eva öser ur en rik källa och vi vill gärna lära oss mer.

Måndag 11 mars kl 12.10 (OBS! Ersätter programmet om Ted Gärdestad.)
En musikalisk hyllning till Lasse Lönndahl
Kjell Johansson, sång och Frederic Schöning, piano framför en rad sånger som Lasse Lönndahl varit förknippad med under sin långa karriär.

Måndag 25 mars
Stilla veckan, uppehåll för Guldkanten.

Måndag 8 april kl 12.10
Musikunderhållning med AG kombo
Tre rutinerade musiker på saxofon, klarinett och sång franför melodisk jazz och en och annan cover.

Måndag 22 april kl 12.10
De vita bussarna
Ett föredrag med Johan Ekblad, frivillig ledare för Vitabussgruppen inom Röda Korset i Malmö.

Måndag 6 maj kl 12.10
Mellberg & Brandt
Per Mellberg och Gustaf Brandt avslutar enligt tradition terminen med härlig musik.

Måndag 17 juni kl 12.10
Midsommarfest
Midsommarfest med musik och traditionell midsommarbuffé.

Internationella gruppen – Act Svenska kyrkan

Alla människor har rätt till ett värdigt liv. Därför kämpar Act Svenska kyrkan mot fattigdom, förtryck och orättvisor. Internationella gruppen i S:t Petri jobbar med insamlingskampanjerna under fasta och jul, men träffas också för att samtala om vår lokala kyrkas ansvar som del av den världsvida kyrkan.

TRÄFFAR VÅREN 2024

Måndagar kl. 16.30 | 15 januari | 19 februari | 18 mars | 15 april | 13 maj | 10 juni | Mötena hålls i S:t Petri Kammare på Göran Olsgatan 1, mittemot kyrkan.

För mer information och anmälan, kontakta Anne Ruponen.

Människor fikar och samtalar kring ett bord

Umgås i kyrkan

Det finns många mötesplatser i Svenska kyrkans regi runt om i Malmö. Här finns något för alla, oavsett ålder, som vill träffa andra och umgås. Kyrkan har stickkafé, sopplunch, kafé med föredrag, babykafé och mycket mer. Välkommen in i gemenskapen.

Servering av soppa från ett mobilt soppkök

Engagera dig som ideell

Ge av din tid och ditt engagemang till arbetet i Svenska kyrkan Malmö. Just du och din erfarenhet kan göra skillnad för en annan människa. Tillsammans bygger vi kyrkan.