Högmässa i en fullsatt S:t Petri kyrka.
Foto: Karin Rosvall

Fira gudstjänst i S:t Petri

Under 700 år har Malmöbor firat gudstjänst i S:t Petri kyrka. Vi firar olika gudstjänster varje dag i veckan. Välkommen till middagsbön, mässa eller musikgudstjänst.

Gudstjänstkalender för S:t Petri kyrka

I kalendern nedan ser du de gudstjänster som hålls i S:t Petri kyrka och församlingshus den närmaste tiden. Använd ikonerna i anslutning till kalendern om du vill ändra till att se vecko- eller månadsvy. Vill du söka på en viss typ av gudstjänst använder du förstoringsglaset bland ikonerna. Använd länken om du vill se gudstjänster i alla kyrkor i Malmö. Länk till gemensam gudstjänstkalender för alla kyrkor i Malmö

Olika typer av gudstjänster i S:t Petri kyrka

S:t Petri kyrka har varit en plats för människors andliga längtan sedan 1300-talet. Oavsett var du befinner dig i ditt liv eller i din tro är du välkommen till gudstjänst. Under veckan finns olika gudstjänster  att delta i. Små där vi fokuserar på gemenskapen inför Gud eller stora där du kan vara mer anonym om du vill. Förutom veckans fasta gudstjänster firas då och då särskilda temagudstjänster som du kan hitta i kalendern. Läs mer om de fasta gudstjänsterna nedan.

Högmässa firas varje söndag

Högmässa, en traditionell gudstjänst med nattvard, firas varje söndag kl. 11 i S:t Petri kyrka. Till högmässan kommer unga och äldre, vana och ovana gudstjänstfirare för att vila i ritualer och liturgi. I gudstjänsten medverkar oftast någon av S:t Petris körer eller solister med klassiska kyrkomusikaliska inslag.

Morgonmässa varje onsdag i S:ta Annas kapell

Morgonmässa firas varje onsdag kl. 8.30, ibland i S:ta Annas kapell, ett av kyrkans sidokapell. Detta är en kortare nattvardsgudstjänst med psalmsång, bibelläsning och förkunnelse. Fokus ligger på att vi delar bröd och vin med varandra. Mässan varar ca 20–30 minuter.

Kvällsmässa i S:t Nicolai kapell

Kvällsmässa firas varje torsdag kl. 18 i S:t Nicolai kapell som finns i S:t Nicolaigården (f.d. Sjömansgården) på Fiskehamnsgatan, bredvid Malmö Live. Detta är en nattvardsgudstjänst med psalmsång och bibelläsning.

Middagsbönen låter dig stanna upp i vardagen

Mitt på dagen kl. 12.10 ringer kyrkklockorna samman till en kort bön. Du får stanna upp och bli stilla precis där du just nu är. Meditera över dagens bibeltext och vila en stund i bönen som tar ca 10 minuter. På torsdagar är middagsbönen speciellt tillägnad dem som avlidit senaste veckan i församlingen. Namnen på de avlidna läses upp och klockorna ringer, själaringning.

Lunchkonsert – en gudstjänst i toner

Lunchkonserten på onsdagar kl. 12.10 i S:t Petri kyrka är en gudstjänst i toner. Oftast är det orgelmusik som fyller valven med lovsång, men annan instrumentalmusik eller sångsolister förekommer. Denna musikaliska bön varar ca 30 minuter.

Bli gudstjänstvärd i S:t Petri kyrka

Om du vill vara mer aktiv i gudstjänsten kan du bli gudstjänstvärd. I S:t Petri finns flera gudstjänstgrupper som turas om att delta i söndagarnas högmässa. Du förväntas delta ungefär en gång i månaden. Som gudstjänstvärd skapar du delaktighet och hemkänsla för dem som kommer till gudstjänsten och deltar själv genom att läsa texter, samla in kollekt med mera. Du får också möjlighet att fördjupa dig i varför gudstjänsten ser ut som den gör och får lära dig mer om kyrkorummets symbolspråk. Kontakta Tobias Berg för mer information eller anmäl dig via ett formulär på sidan Bli gudstjänstvärd.

Be för mig vid nästa gudstjänst

Varje gudstjänst ber vi till Gud. Om du vill så ber vi gärna för dig.
Kom ihåg att markera om du vill vara anonym.

Få information om kommande gudstjänster

Hand håller mobil som visar appen Kyrkguiden
Foto: Gustaf Hellsing / IKON

Du kan också få gratis information om kommande gudstjänster genom att

Swisha söndagens kollekt

Qr-kod för att swisha söndagens kollekt i S:t Petri kyrka

Saknar du kontanter kan du swisha söndagens kollekt till 123 694 16 78. Du kan också välja att scanna qr-koden ovan i din Swishapp.

Obs! Swishar du annan dag än söndag går din gåva till Svenska kyrkan Malmös diakonala arbete istället för till söndagens kollektändamål.

Korg med pengar

Ge kollekt

Varje söndag i kyrkan samlas veckans kollekt in. I Malmös kyrkor kan du skänka kollekt kontant eller via Swish. Läs om swishnummer till lokala kyrkor, riks-, stifts- och församlingskollekter.

En man och en kvinna håller i en korg för kollekt

Bli gudstjänstvärd

Som gudstjänstvärd är du med och delar på uppgifterna i söndagens högmässa. Det kan handla om att hälsa besökare välkomna, läsa en text eller bön, bära kors eller ljus i processionen, hjälpa till vid nattvarden eller ta upp kollekt.